תוצאות ראשוניות מסייעות לרופאים לזהות חולים הסובלים מדיכאון עמיד לטיפול

תוצאות ראשוניות העולות ממחקר קליני לאומי גדול הקשור לדיכאון מסייעות לרופאים לעקוב אחר חולים שבהם יעלמו הסימפטומים ולזהות חולים שיראו עמידות לטיפול.

הנבדקים טופלו באמצעות תרופות ובאמצעות טיפול נפשי ספציפי וחוו נסיגה של הסימפטומים בתוך 12-14 שבועות, במהלך טיפול המלווה במעקב בתרופה נוגדת דיכאון.

במחקר השתמשו החוקרים בהתאמה גמישה של המינונים בהתבסס על דרוגים קליניים מהירים ונוחים לשימוש של הסימפטומים ודרוג עצמי של תופעות הלוואי שנעשה על-ידי החולה.

כשליש מהנבדקים השיגו נסיגה או העלמות של הסימפטומים במהלך השלב הראשוני של המחקר, וב-10%-15% נוספים הופיע שיפור כלשהו. השלבים הבאים של המחקרים יסייעו לזהות טיפולים מוצלחים עבור שני השלישים הנוספים של החולים שבראו עמידות לטיפול בתרופה הראשונה בשלב הראשון.

במחקר, הקרוי STAR*D, או Sequenced Treatment Alternatives to Relieve Depression, השתתפו 2,876 נבדקים והוא נמשך 6 שנים בתקציב של 35 מיליון דולרים.

התרופה ששימשה בשלב הראשון היתה ה-SSRI הקרוי citalopram, ושיעורי התגובה ניתנו להשוואה בין 23 המרפאות הפסיכיאטריות ו-18 המרפאות הכלליות שנכללו במחקר. כעת מדווחים החוקרים על תוצאות השלב הראשון.

מטרת המחקר היתה לקבוע כיצד לסייע בצורה המיטבית ל-70% מהחולים שבהם הטיפול איננו מספיק בכדי ליצור נסיגה. בחודשים הבאים צפויות להופיע תוצאות משלבי ההמשך של המחקר, וכך ניתן יהיה ללמוד עוד על יעילות אפשרויות הטיפול האחרות.

בשלב הראשון של ה-STAR*D, נמצא כי השכלה גבוהה, תעסוקה, מצב משפחתי של נישואין, מוצא לבן, מין נקבי ומיעוט בעיות מסבכות נמצאו כגורמים הקשורים לתגובה טובה יותר לטיפול באמצעות נוגדי-דיכאון. גורמים שנקשרו לתגובה ירודה היו הופעה מקבילה של חרדה, שימוש בסמים או ליקויים פיזיים, ואיכות חיים ירודה.

המחקר הינו מחקר יעילות, המודד את הירידה בסימפטומים ואת תפקוד החולים, והוא מביא בחשבון את המציאות עימה מתמודדים הרופאים. לדוגמא, במידה והחולה איננו מגיב כראוי לתרופה ראשונה בתוך 4-6 שבועות, מהי אפשרות הטיפול המיטבית הבאה?

מעבר לבדיקת היעילות והבטיחות, ה-STAR*D מדד תוצאות מעשיות, כולל תפקוד החולים, אפילו שנה לאחר הטיפול. מטרת המחקר היתה לגרום לנסיגה. אנשים שבהם נעלמו הסימפטומים הופיע תפקוד כללי טוב יותר ופחתה בהם הסבירות להישנות. מחקרי יעילות בוחנים לרוב רק את ההפחתה בסימפטומים.

במאמר מערכת מצורף נכתב כי יכולת הזיהוי של טיפולים שיועילו לחולה תשפר את הטיפול בבעיה. בעוד מחקרי יעילות משווים לרוב את הטיפול לפלצבו, במהלך 8 שבועות ושוללים השתתפות של חולים הסובלים מבעיות כרוניות או מסובכות, ה-STAR*D השווה כמה טיפולים פעילים, כולל פסיכו-תרפיה, לאורך תקופה ממושכת יותר, וקיבל מגוון רחב של חולים עם בעיות נוספות והיסטוריה של ניסיונות התאבדות. במקום לגייס מתנדבים באמצעות מודעות, ה-STAR*D כלל חולים שכבר חיפשו עזרה ב-41 המרפאות שנכללו במחקר.

הנבדקים, בגילאי 18-75 שנים, סבלו מדיכאון שדורג גבוה מספיק כדי להיות מאובחן כדיאון גדול. חלק מהם היו חולים כרוניים. יותר משליש מהנבדקים היו מתחת לגיל 18 שנים כאשר חוו לראשונה דיכאון, 75% מהם סבלו לפחות מ-2 אפיזודות של דיכאון, וב-25% מהם האפיזודה הנוכחית של הדיכאון נמשכה לפחות שנתיים.

הרופאים התאימו את מינוני ה-citalopram בצהךף 5-6 ביקורים בתדירות של 2-3 שבועות, בהתבסס על דרוגי הסימפטומים ודירוגי תופעות הלוואי. החוקרים אספו נתונים שכללו את דרוג הדיכאון באמצעות הטלפון.

הממצאים גם מעידים כי בכדי להשיג נסיגה על חלק מהחולים לקחת את הטיפול למשך תקופה ממושכת יותר ובמינונים גבוהים יותר, כפי שנקבע על-פי ההערכות האינדיווידואליות שלהם. בממוצע, לקח לחולים 6-7 שבועות להשיג נסיגה בסימפטומי הדיכאון שלהם בעקבות הטיפול.

מספר הביקורים הממוצע בקרב נבדקים שטופלו בהצלחה היה בין 5 ל-6, כשב-40% מהנבדקים שבהם נעלמו לבסוף הסימפטומים נדרשו לפחות 8 שבועות של טיפול. כמעט כל הנבדקים שבהם נעלמו הסימפטומים המשיכו ליטול את הטיפול במהלך יותר מ-8 שבועות, רבים מהם למשך 12 שבועות.

שיעור הנסיגה של 30% דומה לזה שנצפה במחקרי יעילות אחרים. אולם, מחקרי היעילות שנערכו בחולים כרוניים, הדומים יותר לנבדקי ה-STAR*D, מדווחים לרוב על שיעורי נסיגה של 22%. החוקרים טוענים כי השיפור בשיעורי הנסיגה קשור לגישה המערכתית והמקיפה של הטיפול, הכוללת מעקב עצמי של החולה.

בחולים שבהם לא הושגה נסיגה או שלא סבלו את הטיפול באמצעות citalopram הוזמנו להשתתף בשלב 2 של מחקר ה-STAR*D, שבו הוחלפה התרופה או התווספו לה טיפולים נוספים, כולל טיפול קוגנטיבי. נבדקים שמצבם עדיין לא השתפר יכולים להרשם לשני שלבי מחקר נוספים. החוקרים מבצעים מעקב אחר הנבדקים שהגיבו היטב במהלך שנה בכדי לנטר את התוצאות ארוכות הטווח של כל טיפול.

החוקרים מציעים כי הכלים המשמשים במחקרים (כמו סקאלות לדרוג דיכאון) אינם משמשים באופן שגרתי במהלך הטיפול, דבר העלול ליצור שיעור גבוה של מתן טיפול שאיננו מתאים בתרופות נוגדות-דיכאון במסגרת הטיפול בחולים. הם מסכמים כי הממצאים מעידים גם שהשימוש בדרוגי סימפטומי הדיכאון ותופעות הלוואי בכדי להנחות את הטיפול ניתן ליישום בעולם האמיתי של הטיפול ובמחקרי היעילות ולשמש בכדי לעקוב אחר התקדמות בחולים, לצורך התאמת הטיפול ולקבלת החלטות קליניות.

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    בנשים עם תחלואה אימהית חמורה סיכון מוגבר לפניה למחלקה לרפואה דחופה או אשפוז על-רקע הפרעת מצב נפשי לאורך עד 13 שנים לאחר הלידה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. במחקר העוקבה הרטרוספקטיבי השוו החוקרים את הביקורים בחדרי מיון ואשפוזים בשל מצב נפשי בנשים לאחר-לידה  עם וללא תחלואה אימהית חמורה לאורך 13 […]

  • בדידות כרונית מלווה בסיכון מוגבר לאירועים מוחיים (eClinicalMedicine)

    בדידות כרונית מלווה בסיכון מוגבר לאירועים מוחיים (eClinicalMedicine)

    במבוגרים מעל גיל 50 שנים המדווחים על בדידות רבה תועדה עליה של 56% בסיכון לאירועים מוחיים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת eClinicalMedicine. החוקרים התבססו על נתונים ממחקר Health and Retirement Study לשנים 2006-2018 לבחינת הקשר בין בדידות והיארעות אירוע מוחי לאורך הזמן. בין השנים 2006 ו-2008 השיבו 12,161 מבוגרים מעל גיל 50 שנים […]

  • הפרעות פסיכיאטריות נלוות מלוות בעליה משמעותית בסיכון לתמותה בחולי אנורקסיה (Int J Eating Disorders)

    הפרעות פסיכיאטריות נלוות מלוות בעליה משמעותית בסיכון לתמותה בחולי אנורקסיה (Int J Eating Disorders)

    אנורקסיה נרבוזה מלווה בסיכון גבוה פי 4.5 לתמותה, כאשר בחולים עם הפרעות פסיכיאטריות נלוות הסיכון לתמותה גבוה כפליים, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת International Journal of Eating Disorders. במסגרת המחקר החוקרים בחנו את הנתונים אודות 14,774 חולים עם אבחנה של אנורקסיה נרבוזה בגילאי 6 שנים ומעלה בין 1977 עד 2018. החולים היו […]

  • טיפול בנוגדי-דיכאון אינו מעלה את הסיכון להתפתחות דמנציה (Alzheimer's & Dementia)

    טיפול בנוגדי-דיכאון אינו מעלה את הסיכון להתפתחות דמנציה (Alzheimer's & Dementia)

    במאמר שפורסם בכתב העת Alzheimer’s & Dementia מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול בנוגד-דיכאון בגיל העמידה אינו מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות מחלת אלצהיימר או דמנציה על-רקע מחלת אלצהיימר. החוקרים בחנו את הנתונים אודות 35,200 יוצאי צבא ארצות הברית בגילאי 55 שנים ומעלה עם אבחנה של הפרעת דיכאון מג’ורי בין תחילת ינואר […]

  • השפעת דיכאון וחרדה על איזון אסתמה במבוגרים (J Asthma Allergy)

    השפעת דיכאון וחרדה על איזון אסתמה במבוגרים (J Asthma Allergy)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Asthma and Allergy עולה כי לחרדה ודיכאון השפעה שלילית משמעותית על איזון אסתמה במבוגרים עם מחלת הריאות הכרונית. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים שפורסמו לאחרונה הציעו כי גורמים פסיכולוגיים עשויים לתרום להתפתחות אסתמה. ידוע כי חולי אסתמה לעיתים קרובות סובלים מתחלואה פסיכולוגית, כאשר להפרעות מצב רוח עשויות […]

  • מה בין מדדי דלקת מוגברים בזמן הריון ובין הסיכון לחרדה לאחר-לידה? (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-APA)

    מה בין מדדי דלקת מוגברים בזמן הריון ובין הסיכון לחרדה לאחר-לידה? (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-APA)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Psychiatric Association עולה קשר בין מדדי דלקת מוגברים בזמן הריון ובין סיכון מוגבר להפרעת חרדה לאחר-לידה בנשים שחוו תסמיני חרדה משמעותיים. במסגרת המחקר התמקדו החוקרים בתהליכים דלקתיים בזמן הריון ובחנו אם דלקת עשויה לנבא תסמיני מצב רוח לאחר הלידה, בפרט חרדה. למרות שמחקר קודם הציע כי דלקת […]

  • החשיבות הפרוגנוסטית של תסמיני דיכאון בנשים עם אי-ספיקת לב (J Am Heart Assoc)

    החשיבות הפרוגנוסטית של תסמיני דיכאון בנשים עם אי-ספיקת לב (J Am Heart Assoc)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of the American Heart Association עולה כי בנשים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה ירוד של חדר שמאל, חומרת דיכאון התחלתית מלווה בסיכון מוגבר משמעותית לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם, בעוד שבנשים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה שמור של חדר שמאל לשינוי בחומרת הדיכאון חשיבות פרוגנוסטית רבה יותר. […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה