75% מהציבור בישראל תומך באיסור עישון במסעדות ובתי קפה, כך עולה מסקר חדש של האגודה למלחמה בסרטן

75% מהציבור בישראל תומך באיסור עישון במסעדות ובתי קפה, כך עולה מסקר חדש של האגודה למלחמה בסרטן, אשר בדק את עמדת הציבור בנושא איסור עישון במסעדות ובתי קפה בישראל.

בממצאי הסקר נמצא קשר מובהק סטטיסטית בין מקום מגורי המרואיין לבין התמיכה באיסור. על פי ממצאי הסקר, התמיכה באיסור גבוהה באזור ירושלים ונמוכה באזור הצפון ובאזור הדרום. 89% מקרב תושבי ירושלים תומכים באיסור ואילו מקרב תושבי הצפון רק 67% הביעו תמיכה וכן רק 70% מתושבי הדרום. באשר לתושבי תל אביב, 78% מהם תומכים באיסור של עישון במסעדות ובתי קפה ו 75% מתושבי השרון,  תומכים באיסור כפי שמתואר בטבלה.


הסקר בוצע על ידי מכון המחקר “מותגים”, באמצעות סקר טלפוני בקרב 506 מרואיינים בוגרים בגילאי 18 ומעלה 49% גברים ו- 51% נשים המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה בישראל. כל הראיונות בסקר בוצעו בטלפון תחת פיקוח ובקרה שוטפים, בחודש נובמבר 2005. המרואיינים נשאלו בסקר האם הם תומכים באיסור של עישון במסעדות ובתי קפה בישראל, בדומה לאירלנד, ניו יורק ובריטניה. כאמור 75% מהמרואיינים ציינו כי הם תומכים באיסור ואילו 25% מתנגדים לו.

נאוה עינבר, דוברת האגודה למלחמה בסרטן אמרה היום: “בישראל התקבל, ביוזמת האגודה למלחמה בסרטן, החוק להגבלת עישון במקומות ציבוריים בשנת 1983, במטרה להגן על 76% מקרב הציבור שאינו מעשן. מאז התקבל החוק התרחש שינוי מרחיק לכת בחלק מהמקומות הציבוריים כגון בבתי הקולנוע, בתחבורה הציבורית. אולם, במקומות ציבוריים כגון מסעדות ובתי קפה, עדיין נדרשת אכיפה נחרצת ונמרצת של החוק. אנו יודעים על פי מחקרים שנעשו בעולם כי החקיקה בתחום הגבלת העישון משפיעה על דפוסי ההתנהגות של המעשנים וכי אכיפה עשויה ליצור שינוי של ממש בקרב 24% מציבור המעשנים. אסור גם לשכוח כי מסעדות ובתי קפה מהווים גם מקום עבודה עבור רבים שאינם מעשנים וזכותם לנשום אויר נקי כאשר הם הולכים לעבודה. הרי לא מתקבל על הדעת כי 24% מציבור המעשנים בישראל יחשוף 76% מהציבור לעישון פסיבי“.

ובתוך כך נודע כי לאחרונה פנה יו”ר האגודה למלחמה בסרטן, פרופ’ אליעזר רובינזון, בנושא אכיפת החוק לעדי אלדר, יו”ר מרכז השלטון המקומי בעקבות תלונות רבות מצד אזרחים, הסובלים מעישון פסיבי במקומות ציבוריים ודורשים לפעול לאכיפת החוק. וציין כי “סמכויות האכיפה נתונות בידי הרשות המקומית, שלקופתה מועברים קנסות הניתנים למפרים חוקים אלו”. פרופ’ רובינזון הדגיש כי: “במסגרת פעילות האגודה למלחמה בסרטן אנו נוהגים להעיר ולקרוא לבעלי העסקים ומנהלי מקומות ציבור לפעול בהתאם לחוק, אולם תחום האכיפה הוא בסמכות הראשות המקומית. אנו מבקשים כי תפעל לקידום האכיפה של חוקי הגבלת העישון בכל הערים ברחבי הארץ”.

עם פרסום תוצאות הסקר ציין פרופ’ רובינזון כי “אנו מקווים כי תוצאות סקר זה, יסייעו בידי הרשויות המקומיות לנהוג בנחישות ולקדם את המלחמה בתופעת העישון במקומות ציבוריים למען רווחתם ובריאותם של כלל התושבים והעובדים במדינת ישראל”.

עינבר הוסיפה כי: “תוצאות הסקר יסייעו בידנו להפעיל לחץ על הרשויות המקומיות לאכוף את החוק ואף יועילו ביצירת לובי בקרב חברי הכנסת להכניס תיקונים בחוק להגדלת סכום הקנס ולהטלת הקנס על בעל העסק בנוסף על המעשן עצמו. בדומה לאירלנד, שם עומד הקנס על 1,000 יורו וחל על המעשן עצמו ועל בעל העסק ואילו בישראל על המעשן מוטל קנס של 310 שקל בלבד ועל בעל העסק כלל לא”.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה