פעילות גופנית ותוספי סידן עשויים לשפר את מדדי צפיפות עצם בנשים לאחר מנפאוזה (Osteoporos Int)

ממחקר חדש עולה כי פעילות גופנית ותוספי סידן משפרים את מדדי Bone Mineral Density (BMD) בנשים לאחר מנפאוזה.

החדשות הטובות הן שהנתונים מאשרים את יעילות שילוב תזונה משופרת ופעילות גופנית במניעת איבוד עצם. השימוש בנרחב בתוספי סידן ופעילות גופנית סותר את הירידה הטיפוסית במדדי BMD בנשים בגילאים אלו, במשטר בו נשים יכולות באמת לעמוד. הדבר חשוב גם עבור נשים צעירות, מאחר שפעילות גופנית ותוספי סידן יכולים לשפר את רמות השיא של ערכי BMD, שיוכלו למנוע בעיות בריאותיות ואוסטופורוזיס בעתיד.

במחקר נכללו 167 נשים לאחר מנפאוזה, נשים לא-פעילות, המטופלות בתוספי סידן (800 מ”ג ליום) חולקו לתכנית פרוגרסיבית לאימון גופני או לקבוצת ביקורת. החוקרים עקבו אחר הנשים במשך 4 שנים. הגיל הממוצע היה 56.1 שנים, ו-54% מהנשים קיבלו טיפול הורמונלי בתחילת המחקר. לאחר שנה אחת, נשים בקבוצת הביקורת הורשו לעבור לתכנית האימונים. המדגם הסופי כלל 23 ביקורות, 55 נשים שעברו לקבוצת האימון הגופני ו-89 נשים שהיו בקבוצה מתחילת המחקר.

תכנית האימונים כללה 2 סטים של 6-8 חזרות על תרגילים ב-70-80% של חזרה אחת, 3 פעמים בשבוע.  הייחוד במשטר אימונים זה הוא שמדובר ב-6 תרגילים ספציפיים שיסייעו בבניית עצם באמה, ירך ועמ”ש 3 נקודות מפתח לשברים.  תרגילים נושאי משקל הוכחו כיעילים ומהווים עדות לשינוי בהמלצות הקודמות בנושא בריאות העצם. בעבר חשבו כי כל סוג של פעילות גופנית הוא יעיל, אך כיום מבינים כי חשוב לבצע אימונים נושאי משקל וכנגד תנגודת.

מבחן DEXA (Dual-Energy X-Ray Absorptiometry) שימש לחשב BMD בתחילת המחקר וכל שנה לאחר מכן. ממוצע אחוז תדירות האימון הגופני ב-4 שנות המחקר (ExFreq) עמד על 26.8% ± 20.1% עבור נשים שעברו מקבוצת הביקורת לקבוצת הטיפול (כולל 0% בשנה הראשונה), ו- 50.4% ± 26.7% בקרב המתאמנות. ממוצע רווח בר-סמך ב-4 שנות המחקר עמד על 1,635 ± 367 mg/day, וצריכת תוספי סידן היתה 711 ± 174 mg/day.

מניתוח התוצאות עולה כי קיים קשר חיובי ומשמעותי בין ExFreq ובין שינויים בתל הירך (Trochanter FemurFT) ובצוואר הירך (Femur Neck FN), וכן בעמ”ש לומברי (Lumbar Spine LS), וב-BMD של כל הגוף (Total Body TB). עבור נשים שקיבלו טיפול הורמונלי, ערכי FT BMD עלו ב-1.5% וערכי FN, LS BMD עלו ב-1.2% (P<0.01) לכל סטיית תקן של אחוז ExFreq (29.5% או 0.9 ימים כל שבוע). נשים שלא קיבלו טיפול הורמונלי השיגו 1.9% ו-2.3% שיפור במדדי BMD ב-FT ו-FN, בהתאמה, לכל סטיית תקן של CI (P<0.05).

הקשר החיובי, המשמעותי, בין שינויים ב-BMD ו-ExFreq, תומך ביעילות ארוכת הטווח של אימוני כוח, במניעת אוסטופורוזיס בנשים לאחר מנפאוזה, בעיקר בנשים המקבלות טיפול הורמונלי. הקשר החיובי של CI לשינויים במדדי BMD בנשים לאחר מנפאוזה, שאינן מקבלות טיפול הורמונלי, הינו בעל חשיבות קלינית לאור העדויות האחרונות של עליה בסיכון הבריאותי בעקבות טיפול הורמונלי.

מגבלות המחקר כללו את האפשרות של ביקורות לעבור לקבוצת האימון, לאחר השנה הראשונה, אפשרות לאי-התאמה בזמן האימון בין מתאמנות ובין נשים שעברו מקבוצת הביקורת לקבוצת המתאמנות, ספק באשר לדיוק הדיווח העצמי על פעילות גופנית ושיעורי נשירה.

לסיכום, המחקר תומך ביתרונות ארוכי הטווח של אימון גופני וצריכת סידן, למניעת אוסטופורוזיס בנשים לאחר מנפאוזה.  בשילוב עם אימון גופני, נשים עשויות לבחור להמשיך בטיפול ההורמונלי, או להגדיל את צריכת הסידן ל-1,700 מ”ג ליום, בכדי למנוע אוסטופורוזיס.

Osteoporos Int. 2005;16:2129-2141

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה