תוצאות מאכזבות באשר ליישום המלצות ה-IOM לבטיחות בבתי חולים בארה”ב (JAMA)

מערכות בטיחות של מטפלים בבתי חולים בארה”ב השתפרו בשנים באחרונות, אך עדיין אינן עומדות בקריטריונים של ה- IOM (ר”ת של Institute of Medicine ). כך עולה ממחקר המתפרסם ב-JAMA השבוע.

ב-1996 ה-IOM השיקה מערך חדש של קריטריונים למדידת ושיפור איכות הטיפול הרפואי בארה”ב. הערכת היסוד הייתה שבין 44,000-98,000 איש מתים מידי שנה בבתי חולים בארה”ב בגלל טעויות רפואיות, מה שהופך את הטעויות הרפואיות לגורם מס’ 8 לתמותה במדינה, אף יותר ממחלת האיידס…

ד”ר לונגו ושות’ בחנו פעילות בתי”ח בשתי מדינות (מיסורי ויוטה), כמייצגות את בתי החולים בכלל ארה”ב. הסקר השתמש בשאלונים שבחנו תפקוד בתי החולים בשנת 2002 ו-2004, ונעשה ניתוח מגמות ע”פ זמן ב-107 בתי חולים שהשתתפו בסקר.

הניתוח בחן 7 משתנים המשפיעים על בטיחות המטופלים שכלל מערך הזמנת תרופות ממוחשב לחולה, מערך ממוחשב של תוצאות בדיקות עם זיהוי חריגות מנורמה, יישום מדיניות ספציפית לבטיחות החולה, איכסון תרופות, פרוצדורות בטיחותיות, אופן הטיפול באירועים חריגים כולל הדיווח ומדיניות מניעה, וכן גם שימוש באנליזות של עצי החלטות.

תוצאות הסקר הראו שמערך אבטחת המטופל אכן השתפר אך השיפור היה צנוע בלבד. כדי להדגים זאת, הנה הדוגמא הבאה: בעוד ש-74% מבתי החולים יישמו תכנית בטיחות כתובה, עדיין ב-9% לא הוגדרה תכנית כלל. בתחום הניתוחים יש רמה בטיחותית גבוהה,אך בתחומים האחרים היא מאכזבת. בעוד שבמרבית בתי החולים יש שיטת אבטחה לניהול תרופות, רק 3% מהם יישמו באופן מלא הזמנה ממוחשבת של תרופה ע”י רופא למטופל ספציפי, דבר שאיכזב את החוקרים שציפו לשינויים דרמטיים יותר…

החוקרים מסכמים כי תוצאות אלה צריכות להוות תזכורת לבתי החולים ולקהל שדו”ח ה-IOM לא יושם במלואו, דבר הפוגע בבטיחות ואיכות הטיפול בחולים מאושפזים.

החוקרים מוסיפים גם כי בתי החולים יוכלו לבדוק את התחומים בהם עליהם לבצע שיפורים שכן המחקר מציג רשימות מפורטות של כל מערכות הבטיחות שצריכות להימצא ולתפקד במסגרת בית החולים. התוצאות צריכות להוות תמרור אזהרה למערך בתי החולים שכן נראה שהבעייה היא סיסטמטית ורחבה, ולא מדובר רק במס’ “תפוחים רקובים” בודד…

לדיווח במדסקייפ

JAMA, December 14, 2005; 2858-2865

הערת המערכת: לאחרונה התקיים מטעם המי”ל כנס בנושא מדדי איכות ברפואה, מעין מקבילה ל-IOM האמריקאי, אם כי בפרוייקט מדדי האיכות בישראל נקודת המבט אינה רק בטיחות החולה המאושפז אלא גם מדדי איכות טיפול והשגת יעדי ניטור וטיפול.

סיקור של כנס זה כולל אפשרות לצפייה והאזנה של הרצאתו של ד”ר רוזנבלום, מנהל המידע הרפואי בקופ”ח מאוחדת, בקישור זה.

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה