מומים קרדיווסקולרים בקרב פגים – סקירתו של ד”ר ברזילי,עורך נאונטולוגיה

לידה מוקדמת ומום קרדיווסקולרי הם שתי הסיבות השכיחות לתמותה ילודים ותינוקות, אך אין מספיק מחקרים באשר לקשר ביניהם. המחקר הנוכחי נועד לבדוק את שכיחות וספקטרום המומים הקרדיווסקולרים בפגים, את שכיחות הלידות המוקדמות בקרב ילודים עם מומים קרדיווסקולרים, ואת השפעת הלידות המוקדמות והמומים הקרדיווסקולרים על התוצאות.

המחקר התבסס על נתונים מאוכלוסית נבדקים מאנגליה. החוקרים אספו את כל הנתונים אודות לידות החי של תינוקות עם מומים קרדיווסקולרים, שאובחנו בשנה הראשונה לחיים. הנתונים כללו את גיל ההריון ופרטי האבחנה. תינוקות עם Ductus Arteriosus נראה לעין או פגם במחיצה בין-פרוזדורית הוצאו מן המחקר, כדי למנוע הטיה. אין נתונים אודות גיל ההריון של כל הלידות באוכלוסיה שנבדקה במהלך תקופת המחקר, לכן, החוקרים השתמשו בנתונים שפורסמו בספרות עבור אוכלוסיות דומות, בכדי לחזות כי 0.4% מלידות-חי מתרחשות לפני שבוע 28, 0.9% מתרחשות בין שבועות 28-31 ו-6% בין שבוע 32-36. סה”כ, 7.3% מלידות-חי הן לפני המועד.

מבין 521,619 ילודים חיים שנולדו בשנים 1987-2001, 2,964 סבלו ממום קרדיווסקולרי (שכיחות: 5.7 מקרים ל-1000 לידות חי). מומים קרדיווסקולרים הופיעו ב-5.1 מקרים לכל 1,000 לידות במועד ו-12.5 מקרים לכל 1,000 לידות מוקדמות. OR למום קרדיווסקולרי בלידה מוקדמת עמד על 2.4 % confidence interval [CI]: 2.22.7). החוקרים מצאו כי 474 ילודים (16%) עם מום קרדיווסקולרי נולדו לפני שבוע 37 של ההריון, עם OR ללידה מוקדמת בקרב ילודים עם מום קרדיווסקולרי של 2.4 (95% CI: 2.22.7). ילודים רבים יותר נולדו לפני המועד עם אבחנה של Pulmonary Artresia עם Ventricular Septal Defect (23%), AtrioVentricular Septal Defect Complete (22%) ו-Coarctation של האאורטה, Tetralogy of Fallot, והיצרות מסתם פולמונרי (כל אחד 20%) . מספר קטן יותר של ילודים נולדו בטרם עת עם אבחנה של Pulmonary Atresia ומחיצה בין-חדרית שלמה (7%), סטיה במיקום של העורקים הגדולים (8%), וחדר יחיד (9%). החוקרים מצאו כי 18% מהתינוקות עם VSD שדרש ניתוח, נולדו בטרם עת, לעומת 13% מהילדים בקבוצה שלא נזקקה לניתוח.

30% מהפגים עם VSD, נזקקו לניתוח, בהשוואה ל-23% מהילודים שנולדו במועד עם VSD. ממצאים אלו מראים כי השכיחות המוגברת של מומים קרדיווסקולרים בקרב פגים, אינה ניתנת להסבר ע”י זיהוי מומים קלים במחיצה הבין-חדרית. 646 ילודים חיים אובחנו עם טריזומיה 21, עבור 609 היו נתונים זמינים אודות גיל ההריון. מתוכם, 149 (25%; 95% CI: 2128%) נולדו בטרם עת. כ-66% מהילודים עם פגם מוחלט במחיצה בין עליות וחדרים אובחנו עם טריזומיה 21. פגם מוחלט במחיצה בין החדרים והעליות לא היה שכיח יותר בקרב פגים, עם טריזומה 21 (16%), מאשר בילודים שנולדו במועד, עם טריזומה 21. עם זאת, השכיחות המוגברת של לידה מוקדמת בקרב ילודים עם טריזומיה 21, מסבירה ככל הנראה חלק מהשכיחות המוגברת של לידות מוקדמות בקרב ילודים עם פגם מוחלט במחיצה בין העליות והחדרים. רק 4 מ-38 ילודים עם חסר 22q11 (11%) נולדו בטרם עת. אף אחד מהילודים לא סבל מ-Pulmonary Atresia עם VSD, לכן, חסר 22/11 אינו מסביר את השכיחות המוגברת של לידות מוקדמות בנוכחות Pulmonary Atresia עם VSD. OR לתמותה במהלך השנה הראשונה, בנוכחות מום קרדיווסקולרי, עמד על 4.4 (95% CI: 3.15.5). סה”כ, מדדי OR היו 1.8 בלידה לפני שבוע 28, 3.7 בלידה בשבוע 28-31, 11.0 בלידה בשבוע 32-36 ו-35.6 בלידה במועד.

לסיכום, מהמחקר עולה כי פגים, מצויים בסיכון מוכפל למום קרדיווסקולרי, בהשוואה לתינוקות שנולדו במועד, ו-16% מכלל הילודים עם מום קרדיווסקולרי, נולדו לפני המועד.

כמו כן, באופן לא מפתיע, המחקר הראה שיעורי תמותה מוגברים בילודים שנולדו לפני המועד, עם מום קרדיווסקולרי. ההשפעה הנוספת של מום קרדיווסקורלי על שיעורי התמותה, בולטת בעיקר בילודים שנולדו במועד וילודים שנולדו סמוך למועד, עבורם שיעורי התמותה אחרת, היו נמוכים.

השכיחות המוגברת של מומים קרדיווסקולרים בקרב ילודים שנולד בטרם עת אמנם מסקרנת, אך קשה להסביר אותה. מחקרים קודמים של משקל לידה בקרב ילודים עם מום קרדיווסקולרי הראו עליה משמעותית בסיכוי למשקל נמוך ביחס לגיל ההריון, בקרב ילודים עם Tetralogy of Fallot, Complete AtrioVentricular Septal Defect, לב שמאלי היפופלסטי, או VSD גדול. אין קשר ברור בין משקל הלידה וגיל ההריון, ומחקרים אלו הראו שכיחות מוגברת של לידות מוקדמות בקרב ילודים עם Tetralogy of Fallot, היצרות מסתם פולמונרי, היצרות מסתם אאורטלי, קוארקטציה של האאורטה, פגם מוחלט במחיצה בין העליות והחדרים, או VSD. אין שכיחות מוגברת של מומים קרדיווסקולרים בקרב לידות-מת מאוחרות, עם הבדלים גדולים במספר ובספקטרום של מומים קרדיווסקולרים, בהשוואה לאלו שנראו לאחר הינקות. באופן מיוחד, קיימת שכיחות מוגבר לקוארקטציה של האאורטה, כניסה כפולה לחדר שמאל, לב שמאלי היפופלסטי, Truncus Arteriosus, יציאה כפולה מחדר ימין, ופגמים במחיצה בין החדרים והעליות בלידות-מת. ספקטרום זה של מומים דומה לזה שנראה במחקר הנוכחי ולמחקרים אחרים. קשה לומר אם השכיחות המוגברת של מומים מולדים בקרב ילודים שנולדו לפני המועד, והעליה בלידות-מת, רומזות לסיבה.

יש לקחת בחשבון ההשפעה של לידה מוקדמת בהערכת הסיכונים.

PEDIATRICS Vol. 116 No. 6 December 2005, pp. e833-e838

הערת העורך:

מאחר ורב הפגים עוברים אקו-לב במהלך שהותם בפגייה, ייתכן שיש מעט הערכת יתר של שכיחות המומים הקרדיווסקולרים אצלם לעומת הילודים במועד. מעניין לדעת האם מום קרדיווסקולרי לכשעצמו, מלבד העובדה שיכול לגרום ל- IUGR יגרום גם ללידה מוקדמת.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה