קיים קשר מובהק בין חומרת הסתיידות במסתמי לב לחומרת המחלה הטרשתית/סיכום מחקרים שנערכו ע”י ד”ר יהודה אדלר ושות’

בשורת מחקרים (ראה רשימה מפורטת בסוף הכתבה) שערכו ד”ר יהודה אדלר רופא מחוזי של אזור השפלה בקופת חולים לאומית , אחראי על תחום שיקום הלב בית החולים תל השומר ומזכיר החוג לשיקום הלב , בשיתוף עם רופאים  מבתי החולים “בילינסון” ו”שיבא”, נימצא קשר בין הסתיידויות של מסתמי הלב לבין מחלות טרשתיות: המחקרים הוכיחו כי ככל שההסתיידויות במסתמי הלב קשות יותר, כך גם המחלה הטרשתית קשה יותר.

המשמעות הקלינית והמעשית: באמצעות בדיקה פשוטה של מסתמי הלב ניתן לגלות אם אתם בסיכון לפתח מחלה טרשתית בכלי-הדם.  

הסתיידויות של מסתמי הלב הינן תהליכים שבהם מצטברים משקעי סידן על גבי המסתם או על גבי הטבעת המקיפה אותו (טבעת המסתם המיטרלי). ההסתיידויות ניתנות לזיהוי באמצעות בדיקת אכוקרדיוגרפיה פשוטה של הלב, הנעשית באופן רוטיני מדי יום. בספרות הרפואית הוכח הקשר בין הסתיידויות של מסתמי הלב לגורמי סיכון טרשתיים כגון סוכרת, יתר לחץ-דם ורמות גבוהות של כולסטרול בדם.

חולים הלוקים בהסתיידויות של מסתמי הלב הם בעלי סיכון יתר לסיבוכים שונים, כגון דלקת חיידקית של פנים הלב (BACTERIAL ENDOCARDITIS ), עלייה בתמותה מסיבה קרדיאלית, פרפור עליות, הפרעות הולכה של הלב, ואירועים מוחיים.

מחקרים בנושא הסתיידויות במסתמי הלב

הגורם להסתיידויות לא היה ידוע במשך שנים רבות, ורופאים התייחסו בביטול לתופעה, שהיא די שכיחה באוכלוסייה הכללית. בתחילת שנות ה- 80 פורסם מחקר שהוכיח כי בנתיחות שלאחר המוות נמצאו באותן הסתיידויות תאים הנקראים תאי קצף (FOAM CELLS), אשר נראים מיקרוסקופית כזהים לשלבים המוקדמים של רבדים טרשתיים מוכרים, כגון בכלי-הדם הכליליים המספקים דם ללב. כשמצבורי השומן הללו ממשיכים לגדול, הצרכים התזונתיים שלהם אינם מסופקים דיים, ולכן הם מתנוונים והופכים למצבורי סידן. על מנת לבחון את התיאוריה, לפיה אותן הסתיידויות של מסתמי הלב הן אמנם תהליך טרשתי, ערך בשנים האחרונות ד”ר יהודה אדלר , רופא מחוזי, שפלה ,

קופת חולים לאומית , אחראי שיקום הלב בבית החולים תל השומר ומזכיר החוג לשיקום הלב , סדרה ארוכה של מחקרים קליניים, יחד עם פרופ’ אליק שגיא, מנהל יחידת האקו במרכז הרפואי “בילינסון”, ובהמשך עם פרופ’ אהוד שוומנטל, מנהל המכון לשיקום הלב במרכז הרפואי “שיבא”.  במחקרים אלה ניסו החוקרים לעמוד על הקשר בין הסתיידויות של מסתמי הלב לבין מספר ביטויים טרשתיים מוכרים .

התוצאות:

הממצאים הראו כי בקרב חולים עם הסתיידויות של המסתמים יש שכיחות גבוהה יותר בצורה מובהקת של רבדים טרשתיים באבי העורקים, כפי שמודגם על ידי בדיקת אכוקרדיוגרפיה דרך הוושט (TRANSESOPHAGEAL ECHOCARDIOGRAPHY ). בנוסף, נמצא קשר ישיר בין עובי ההסתיידויות במסתמי הלב לבין גודל הרבדים באבי העורקים.

עוד נבדק  הקשר בין הסתיידויות במסתמי הלב לבין הצרויות בעורקים הכליליים של הלב . נמצא כי בחולים שעברו צנתור לב יש קשר ישיר בין נוכחות אותן הסתיידויות לבין נוכחות מחלה חסימתית טרשתית בעורקים הכליליים של הלב . יתרה מכך, נמצא כי ככל שההסתיידויות של מסתמי הלב היו עבות יותר, מספר הכלים הפגועים המספקים דם לשריר הלב היו רבים יותר והחסימות של העורקים היו קשות יותר.

הקשר בין הסתידויות במסתמי הלב לאירועים מוחיים

במחקרים נוספים, שפורסמו בעיתוני הרפואה המובילים בעולם והוצגו בכינוסים רבים, נמצא אותו קשר ישיר בין נוכחות ההסתיידויות וחומרתן לבין נוכחות המחלה הטרשתית בעורקים המספקים דם למוח. ממצא זה יכול להסביר את השכיחות הגבוהה של אירועים מוחיים בחולים עם הסתיידויות במסתמי הלב.

במחקר נוסף, שנערך בנושא בשיתוף עם מחלקת כלי- הדם ב”בילינסון”, נמצא אותו הקשר גם עם מחלות כלי-דם של הרגליים.  כן ערכנו מספר מחקרים אימונולוגיים ומצאנו התאמה בין נוכחות של נוגדנים, הידועים כגורמים לטרשת עורקים, לנוכחות הסתיידויות של מסתמי הלב.

את הממצאים בדקנו יחד עם פרופ’ יוסף שמש וד”ר אלכסנדר טטנבאום מ”שיבא” על-ידי שימוש במכשיר SPIRAL CT של הלב. התוצאות שקיבלנו מחזקות את הנתונים שהתקבלו על-ידי מכשיר האכוקרדיוגרפיה של הלב.

לסיכום,

החוקרים הדגימו קשר בין נוכחות הסתיידויות מסתמי הלב לבין מחלה טרשתית מפושטת של כלי-הדם בגוף, והוכיחו כי ככל שאותן הסתיידויות קשות יותר, כך גם המחלה הטרשתית קשה יותר. עבודות אלה תומכות בתיאוריה, לפיה אותן הסתיידויות מהוות סוג של מחלה טרשתית.

באמצעות בדיקת אכוקרדיוגרפיה של הלב, שהיא בדיקה פשוטה ולא פולשנית, ניתן לזהות  הסתיידויות של מסתמי הלב ולמדוד את חומרתן. ייתכן שאותן הסתיידויות יכולות להוות סמן להגדרת קבוצת חולים עם סבירות גבוהה של מחלה טרשתית נרחבת בכלי-דם רבים בגוף.

מקורות:








One page.











1:


Adler Y, Fisman EZ, Shemesh J, Tanne D, Hovav B, Motro M, Schwammenthal E, Tenenbaum A.


Related Articles,

Links



Usefulness of helical computed tomography in detection of mitral annular calcification as a marker of coronary artery disease.Int J Cardiol. 2005 Jun 8;101(3):371-6.
PMID: 15907403 [PubMed – indexed for MEDLINE]











2:


Adler Y, Fisman EZ, Shemesh J, Schwammenthal E, Tanne D, Batavraham IR, Motro M, Tenenbaum A.


Related Articles,

Links



Spiral computed tomography evidence of close correlation between coronary and thoracic aorta calcifications.Atherosclerosis. 2004 Sep;176(1):133-8.
PMID: 15306185 [PubMed – indexed for MEDLINE]











3:


Tenenbaum A, Fisman EZ, Schwammenthal E, Adler Y, Shemesh J, Sherer Y, Motro M.


Related Articles,

Links



Aortic valve calcification in hypertensive patients: prevalence, risk factors and association with transvalvular flow velocity.Int J Cardiol. 2004 Mar;94(1):7-13.
PMID: 14996468 [PubMed – indexed for MEDLINE]











4:


Adler Y, Shemesh J, Tenenbaum A, Hovav B, Fisman EZ, Motro M.


Related Articles,

Links



Aortic valve calcium on spiral computed tomography (dual slice mode) is associated with advanced coronary calcium in hypertensive patients.Coron Artery Dis. 2002 Jun;13(4):209-13.
PMID: 12193847 [PubMed – indexed for MEDLINE]











5:


Tenenbaum A, Fisman EZ, Shemesh J, Adler Y, Shenkman T, Swissa-Cohen L, Boyko V, Motro M.


Related Articles,

Links



Combined coronary and mitral annulus calcium detection in the non-invasive diagnosis of coronary artery disease in patients with systemic hypertension.Coron Artery Dis. 2002 Apr;13(2):113-7.
PMID: 12004263 [PubMed – indexed for MEDLINE]











6:


Adler Y, Vaturi M, Herz I, Iakobishvili Z, Toaf J, Fink N, Battler A, Sagie A.


Related Articles,

Links



Nonobstructive aortic valve calcification: a window to significant coronary artery disease.Atherosclerosis. 2002 Mar;161(1):193-7.
PMID: 11882332 [PubMed – indexed for MEDLINE]











7:


Adler Y, Motro M, Tenenbaum A, Tanne D, Fisman EZ, Wiser I, Hovav B, Stolero D, Shemesh J.


Related Articles,

Links



Aortic valve calcium on spiral computed tomography is associated with calcification of the thoracic aorta in hypertensive patients.Am J Cardiol. 2002 Mar 1;89(5):632-5. No abstract available.
PMID: 11867060 [PubMed – indexed for MEDLINE]











8:


Fink N, Adler Y, Wiser I, Sagie A.


Related Articles,

Links



[Association between mitral annulus calcification and atherosclerosis]Harefuah. 2001 Sep;140(9):838-43, 894. Review. Hebrew.
PMID: 11579735 [PubMed – indexed for MEDLINE]











9:


Wiser I, Adler Y.


Related Articles,

Links



[Are atherosclerotic process involved in aortic-valve calcification?]Harefuah. 2001 Jul;140(7):621-2. Review. Hebrew. No abstract available.
PMID: 11481966 [PubMed – indexed for MEDLINE]











10:


Kramer M, Goldenberg-Cohen N, Shapira Y, Axer-Siegel R, Shmuely H, Adler Y, Weinberger D, Sagie A.


Related Articles,

Links



Role of transesophageal echocardiography in the evaluation of patients with retinal artery occlusion.Ophthalmology. 2001 Aug;108(8):1461-4.
PMID: 11470701 [PubMed – indexed for MEDLINE]











11:


Shohat-Zabarski R, Paz R, Adler Y, Vaturi M, Jortner R, Sagie A.


Related Articles,

Links



Mitral annulus calcification with a mobile component as a possible source of embolism.Am J Geriatr Cardiol. 2001 Jul-Aug;10(4):196-8.
PMID: 11455239 [PubMed – indexed for MEDLINE]











12:


Adler Y, Fink N, Spector D, Wiser I, Sagie A.


Related Articles,

Links



Mitral annulus calcification–a window to diffuse atherosclerosis of the vascular system.Atherosclerosis. 2001 Mar;155(1):1-8. Review.
PMID: 11223420 [PubMed – indexed for MEDLINE]











13:


Adler Y, Vaturi M, Fink N, Tanne D, Shapira Y, Weisenberg D, Sela N, Sagie A.


Related Articles,

Links



Association between mitral annulus calcification and aortic atheroma: a prospective transesophageal echocardiographic study.Atherosclerosis. 2000 Oct;152(2):451-6.
PMID: 10998474 [PubMed – indexed for MEDLINE]











14:


Tenenbaum A, Fisman EZ, Pines A, Shemesh J, Shapira I, Adler Y, Frenkel Y, Boyko V, Motro M.


Related Articles,

Links



Gender paradox in cardiac calcium deposits in middle-aged and elderly patients: mitral annular and coronary calcifications interrelationship.Maturitas. 2000 Jul 31;36(1):35-42.
PMID: 10989240 [PubMed – indexed for MEDLINE]











15:


Adler Y, Levinger U, Koren A, Gabbay R, Shapira Y, Vaturi M, Fink N, Herz I, Zelikovski A, Sagie A.


Related Articles,

Links



Association between mitral annulus calcification and peripheral arterial atherosclerotic disease.Angiology. 2000 Aug;51(8):639-46.
PMID: 10959516 [PubMed – indexed for MEDLINE]











16:


Adler Y, Koren A, Fink N, Tanne D, Fusman R, Assali A, Yahav J, Zelikovski A, Sagie A.


Related Articles,

Links



Association between mitral annulus calcification and carotid atherosclerotic disease.Stroke. 1998 Sep;29(9):1833-7

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה