אספירין מקטין את הסיכון לתמותה בנשים לאחר מנפאוזה עם מחלת לב

ממצאי מחקר חדש שהוצגו בכנס של American Heart Association (ולא פורסמו בעיתונות המקצועית) מראים כי אספירין, במינון נמוך או סטנדרטי, מקטין את שיעורי התמותה מסיבה כלשהי בנשים לאחר מנפאוזה עם מחלה קרדיווסקולרית. הממצאים מתייחסים ל-9,000 נשים עם מחלה קרדיווסקולרית מוכחת. 46% מהן טופלו באספירין.

שיעורי התמותה נותחו בהתאם לשימוש באספירין. נשים שנטלו 81 מ”ג ביום או 325 מ”ג ביום הראו ירידה של 17% בתמותה מסיבה כלשהי, בהשוואה לנשים שלא נטלו אספירין. המדד המשולב של אירועים קרדיווסקולרים , כולל MI, שבץ ותמותה קרדיווסקולרית, ירדו ב-15% בטיפול במינון 325 מ”ג ו-13% בעקבות טיפול במינון של 81 מ”ג ליום.

שינויים אלו היו חסרי חשיבות סטטיסטית. כאשר בחנו את התוצאות באופן בלתי-תלוי, לא נמצא השפעה של אספירין על הופעת MI ונרשמה ירידה לא-משמעותית של 11% בשבץ. עם זאת, שימוש באספירין הביא לירידה משמעותית של 25% בהתמותה הקרדיווסקולרית.

לא נמצאו הבדלים בעלי משמעות סטטיסטית בין טיפול באספירין במינון נמוך או במינון סטנדרטי.

לדברי החוקרים, אחד הממצאים החשובים מהמחקר, ונקודה מדאיגה, היא העובדה שפחות ממחצית הנשים עם מחלת לב טופלו באספירין. לדבריהם, כל הנשים עם מחלה קרדיווסקולרית צריכות לקבל אספירין, אלא אם קיימת התווית נגד.

החוקרים ציינו כי אין נתונים אודות תופעות לוואי של אספירין במחקר זה, אך מחקרים אחרים הראו עליה בשכיחות דימומים ותופעות לוואי במערכת העיכול, בעקבות טיפול ארוך טווח באספירין. יש להשתמש במינון האפקטיבי ביותר, עם תופעות הלוואי המעטות ביותר, אך יש לקחת בחשבון גם את נושא העמידות לאספירין.

לידיעה במדסקייפ

הערת המערכת:

לאחרונה הבאנו סקירה של מחקר מתוך ה-NEJM לפיו הטיפול באספירין בנשים לא נמצא כיעיל בהפחתת אירועי MI , אך היה יעיל לעומת זאת באירועי שבץ מוחי  לחץ כאן לקריאה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה