CDC מפרסם קווים מנחים בנושא זיהוי תסמונת אלכוהול בעובר (MMWR)

המרכז לבקרה ומניעת מחלות (CDC) פיתח קווים מנחים לזיהוי תסמונת אלכוהול בעובר (FAS) שפורסמו בגיליון אוקטובר של Morbidity and Mortality Weekly Report.

לתוצאות FAS מצריכת אלכוהול אימהית במהלך ההריון השלכות לכל החיים. זיהוי מוקדם של FAS יכול לתת תוצאות טובות יותר לאלו שקיבלו אבחנה.

למרות ש-FAS זוהה לראשונה ב-1973, לעיתים קרובות אנשים עם מצב זה אינם מאובחנים. הקווים המנחים כולללים המלצות שונות, ובאמצעות זיוהו האנשים שנפגעים, מכוונים הקווים המנחים לספק להם שירותים המאפשרים חיים בריאים.

המאמר כולל גם המלצות לשיפור זיהוי וטיפול לנשים בסיכון לחשיפה לאלכוהות בהריון. להפרעות אחרות הקשורות, כמו הפרעה נוירולוגית, יש צורך במידע נוסף לפני פיתוח קריטריון אבחנה.

חשיפה אימהית לאלכוהול במהלך הריון פוגעת בהתפתחות העובר וסיבה מובילה לפגמים בלידה ובהתפתחות. ילדים שנחשפו לאלכוהול יכולים לסבול ממגוון השפעות, כולל פגמים פיזיים וקוגנטיבים, אשר תמיד נמשכים לכל החיים.

למרות שהאבחנה מתאימה לכל הגילאים, הרוב מופנים ומאובחנים במהלך הילדות.

קריטריונים לאבחנה של FAS הם נוכחות 3 מאפייני פנים דיסמורפים (פילטראם חלק, גבול ורמיליון דק, וחריץ פלפברל קטן), קשי גדילה בגובה ומשקל לפני ואחרי הלידה, ואבנורמליות במערכת העצבים המרכזית. על בסיס ההיסטוריה, האבחנה מסווגת על פי חשיפה ידועה או לא לאלכוהול. אבנורמליות ב-CNS ניתן לסווג כמבניות, נוירולוגיות, או תיפקודיות.

במקרים של חשיפה ידועה, הפנייה להערכת FAS מלאה דרושה בזמן שימוש באלכוהול, המוגדר כ-7 או יותר משקאות בשבוע, או 3 או יותר משקאות במגוון אירועים, או שניהם.

אם החשיפה לאלכוהול אינה ידועה, הפנייה לבדיקת FAS מלאה דרושה כשההורה מדווח על ילד שאולי סובל מ-FAS; כל שלושת המאפיינים הפאציאלים; או מאפיין פציאלי אחד או יותר יחד עם קשיי גדילה ו/או אבנורמליות נוירולוגיות.

מאפייני היסטוריה משפחתית וסוציאלית קשורים לחשיפת עובר לאלכוהול יכולים לכלול מוות אימהי מוקדם או טראומה הקשורה לשימוש באלכוהול, חיים עם הורה אלכוהוליסט, הזנחה, טיפול בשירותי הרווחה, היסטוריה של מטפלים, אימוץ או אומנות.

אבחנת FAS צריכה להיות חלק מטיפול ממושך שכולל שירותי השכלה, טיפול, ושירותי קהילה. שירותים כללים צריכים לכלול אסטרטגיות לבית יציב, חינות ההורים לשיפור האינטרקציה עם הילד, גישה לשירותים, וחינוך נותני השירות הרפואי לגבי המחלה והסיבוכים.

שירותי טיפול ספציפיים למטופל יכללו שיפור תקשורת ומיומנויות חברתיות, התפתחות רגשית, יכולת דיבור והבנה, שפה, והערכה רפואית במקרים מסויימים. ילדים מאומצים דורשים תשומת לב מיוחדת.

הקווים כוללים גם המלצות למניעת FAS. כולל חינוך נותני השירות, משפחות וקהילות ברמה ארתצית ואזורית.

כל הנשים בהריון צריכות לעבור סקירה ע”י המטפלים לשימוש באלכוהול. נשים ששותות ואינן משתמשות באמצעי מניעה עשויות להפיק תועלת מטיפול קצר המיועד להפחית סיכון לצריכת אלכוהול במהלך הריון.

אין סף בטוח לצריכת אלכוהול במהלך הריון. לכן, נשים בהריון, או מתכננות הריון, יש לייעץ להן לא לשתות. לנשים שאינן בהריון או לא מתכננות הריון יש לייעץ לשתות לא יותר מ-7 משקאות בשבוע ולא יותר מ-3 משקאות באירוע.

לידיעה במדסקייפ

MMWR Morbid Mortal Wkly Rep. 2005;54(RR-11):1-15

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה