רה-אקטיבציה של Hepatitis B אפשרית לאחר כימותרפיה (Gut)

ממחקר חדש עולה כי בחולי Hepatitis B (HBV) המקבלים טיפול מונע של Lamivudine לפני טיפול כימותרפי, עלולה להיות רה-אקטיבציה של הנגיף כאשר מפסיקים את הטיפול ב-Lamivudine. החוקרים ממליצים על טיפול אנטי-ויראלי ארוך יותר בחולים עם רמות HBV DNA גבוהות בסרום לפני כימותרפיה או בחולים חיוביים לאנטיגן HBV e.

לדברי החוקרים, הנזק לכבד בעקבות התגובה ל-HBV היא תהליך דו-שלבי. עליה ברפליקציה של הנגיף במהלך טיפול ציטוטוקסי מלווה בהרס מהיר של הפטוציטים נגועים ב-HBV, בתיווך מע’ החיסון.

זו הסיבה שטיפול קצר ב-Lamivudine מומלץ בחולי HBV העוברים טיפול ציטוטוקסי או אימונוסופרסיבי. ההמלצות הנוכחיות קוראות להתחיל בטיפול Lamivudine שבוע אחד לפני הכימותרפיה במשך לפחות 6 שבועות לאחר מכן, למרות שמשך זמן הטיפול האופטימלי עדיין לא הוגדר.

בכדי להעריך את הבעיה בחזרת HBV, החוקרים עקבו אחר 46 נשאי HBV שטופלו  בכימותרפיה ציטוטוקסית לממאירות המטולוגית. Lamivudine, הניתן שבוע לפני התחלת הכימותרפיה, ניתן למשך לפחות 3 חודשים לאחר הפסקת הכימותרפיה ועד שכמות תאי הדם הלבנים שבה לנורמה.

במהלך תקופת המעקב, 11 נבדקים פיתחו רה-אקטיבציה של HBV בין 6-33 חודשים לאחר הפסקת Lamivudine. למרות שבכל 11 המקרים המשיכו בטיפול Lamivudine, 3 פיתחו אי ספיקת כבד פולמיננטית ואחד הנבדקים נפטר.

פקטורים מנבאים לרה-אקטיבציה של HBV היו רמות HBV DNA של 10,000 copies/mL ומעלה, ומבחן HBV E Antigen חיובי לפני כימותרפיה. החוקרים ממליצים שכל הנבדקים המקבלים כימותרפיה ציטוקטוקסית אינטנסיבית יעברו בדיקות סקר ל-HBV Surface Antigen, ובמקרה של תשובה חיובית להתחיל טיפול מניעתי ב-Lamivudine.

החוקרים מדווחים כי בחולים עם מבחן HBV e Antigen שלילי, עם רמות HBV DNA נמוכות לפני הכימותרפיה, ניתן להפסיק טיפול אנטי-ויראלי ברגע שכמות תאי הדם הלבנים שבים לנורמה. הם עדיין מייעצים לעקוב מקרוב אחר HBV DNA ואחר רמות Alanine Amino Transaminase כל 4 שבועות למשך 12 החודשים הבאים, כאשר ממשיכים בטיפול ב-Lamivudine אם נרשמת עליה של פי 10 ברמות HBV DNA.

עם זאת, בנבדקים עם תשובה חיובית למבחן HBV e Antigen או עם רמות HBV DNA גבוהות לפני כימותרפיה, יש לתת טיפול Lamivudine ממושך להקטנת הסיכון לרה-אקטיבציה של HBV.

Gut 2005;54:1597-1603.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה