Multislice CT לעומת א.ק.ג. תוך-לבבי לצורך הערכת ורידי הריאה לפני ביצוע כריתת צנתר בגלי רדיו בחולים הסובלים מפרפור פרוזדורים (J Am Coll Cardiol)

טכניקות שונות משמשות להדמיה של ורידי הריאה (PV) לפני ביצוע צריבה באמצעות גלי רדיו בקרב חולים הסובלים מפרפור פרוזדורים. מטרת המחקר היתה להשוות בין multislice computed tomography (או MSCT) לבין intracardiac echocardiography (או ICE).

ה-PV וכניסתם ללב נבדקו בקרב 42 חולים (35 מתוכם גברים, גיל ממוצע של 9+/-49 שנים) שאושפזו לצורך צריבה של PV ostia. ה-ostia נמדדו בשני כיוונים (אנטריורי-פוסטריורי וסופריורי-אינפריורי) באמצעות MSCT. מדידות דו-מימדיות של ה-PV ostia בוצעו באמצעות ה-ICE.

החוקרים השוו את התוצאות, תוך התחשבות בכך ש-MSCT הינה השיטה שנבחרה כ”סטנדרט הזהב”. אינדקסי ה-ostium הורידי חושבו באמצעות חלוקת מדידות ה-MSCT בכיוון האנטריורי-פוסטריורי ובכיוון הסופריורי-אינפריורי.

ostia משותפים של שני PV בצד שמאל נצפו ב-33 (79%) מהחולים באמצעות ה-MSCT וב-31 (74%) מהחולים באמצעות ה-ICE, ואילו ostia משותפים ב-PV בצד ימין נצפו ב-13 (31%) מהחולים וב-16 (38%) מהחולים, בהתאמה. PV נוספים נצפו ב-13 (31%) מהחולים באמצעות ה-MSCT וב-7 (17%) מהחולים באמצעות ה-ICE.

קוטרי ה-ostia שנמדדו באמצעות ה-MSCT בכיוון האנטריורי-פוסטריורי היו דומים לתוצאות המדידות הדו-מימדיות של ה-ICE. לעומת זאת, הקטרים שנמדדו ב-MSCT בכיוון הסופריורי-אינפריורי היו גדולים באופן מובהק סטטיסטית מאלו שנמדדו במדידות הדו-מימדיות של ה-ICE. אינדקסי ה-ostium הורידי עמדו על ערכים של 0.18+/-0.77 ושל 0.15+/-0.90 (ערך p < 0.01) עבור ה-PV בצד שמאל ובצד ימין בהתאמה, דבר המעיד על צורה אובלית של ה-ostia ב-PV בצד שמאל במיוחד.

החוקרים מסכמים כי וריאציות באנטומית ה-PV נצפית לעיתים קרובות בשתי הטכניקות וכי רגישות הגילוי של ענפים נוספים גבוהה יותר ב-MSCT. תוצאות המדידות מעידות על הערכה בחסר של גודל ה-ostia בשיטת ה-ICE. החוקרים קובעים כי טכניקות הדמיה תלת-מימדית, כמו ה-MSCT, דרושות בכדי להדגים את הצורה האובלית של ה-PV ostia.

J Am Coll Cardiol 2005 Feb 1;45(3):343-50    

לתקציר הידיעה

הערת מערכת: קישור לסרטן וידאו שהוצג לפני מס’ חודשים ברמב”ם שהציג שימוש בטכנולוגיה ממוחשבת חדשה – CARTO-MERGE לצורך ביצוע אבלציה לטיפול בפרפור פרוזדורים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה