שימוש בגלי רדיו עשוי לשפר את תוצאותיהם של ניתוחים להסרת גושים מהשד

על-פי מידע העולה ממחקר ניסיוני, צריבת שולי הניתוח באמצעות כריתה בגלי רדיו (RFA) של הגידול לאחר כריתת הגוש מפיחתה את שיעורי המקרים בהם מחויב ביצוע כריתה חוזרת.

החוקרת הראשית, ד”ר Klimberg, מציגה את התוצאות במסגרת המפגש השנתי של ה-American College of Surgeons ומסבירה כי שיעור ההישנות הצפוי עומד על 16%, אך במחקר נצפה רק מקרה אחד מתוך 25 (4%).

ה-FDA אישר את השימוש ב-RFA רק לצורך טיפול בגידולי כבד. במחקר הנוכחי בחנו החוקרים את השפעות השימוש ב-RFA במצב של ex vivo, ובחנו את הפרוב ברקמה שהוסרה במהלך ניתוחי כריתת שד. הם גילו שבאמצעות חימום חתיכה צרה של רקמה לטמפרטורה של 100°C במהלך 15 דקות באמצעות פרוב ה-RFA, הם יכולים ליצור שוליים בעובי 1 ס”מ של רקמה נקיה המקיפה את הגידול. משום שב-40% מהמקרים השוליים נמצאים חיוביים או קרובים לרקמת הגידול וב-25% מהמקרים מתרחשת הישנות בחולות שבהם נמצאים שוליים שליליים, חיסול כל תא גידול שנותר לאחר ניתוח הכריתה עשוי לשפר שאופן דרמטי את התוצאות בחולה.

בכדי לבחון את התאוריה, טיפלו החולים כמעט ב-60 חולות באמצעות שיטת ה-RFA. כעת היא מדווחת על התוצאות בקרב 25 החולות הראשונות ש-6 מהן סבלו מ-ductal carcinoma in situ, ש-4 מהן סבלו מ-lobular carcinoma, ו-15 מהן סבלו מ-invasive carcinoma.

בכל החולות נעשה שימוש ב-RFA בחלל הגידול לאחר הסרת הגוש, באותו אופן שבו בוצעה הפרוצדורה ברקמת ה-ex vivo. הדו”חות הפתולוגיים מעידים כי בכל 25 הנשים נתגלו שולי ניתוח שליליים, כפי שנדרש לצורך השתתפות במחקר. אולם, ב-7 נשים (28%) נמצאו שוליים בלתי מתאימים של פחות מ-2 מ”מ. באחת מחולות אלה הופיעו שוליים חיוביים רחבים והיא הופנתה לניתוח כריתת שד.

יתר 6 החולות שבהן נמצאו שוליים בלתי מתאימים מצויות בסיכון גבוה להישנות, והסטטיסטיקות חוזות כי גם ב-5 מהנשים שבהם נמצאו שוליים שליליים תתרחש הישנות.

9 חולות עברו טיפולי הקרנה ורוב האחרות החליטו לוותר עליהם מרצונן. במידה וטיפול ה-RFA יפעל בהתאם לציפיות החוקרים, הוא עשוי לאפשר הימנעות מהצורך במתן טיפול הקרנה אדג’ובנטים.

כעבור תקופת מעקב חציונית בת 20.0 חודשים (טווח של 12-38 חודשים), לא דווח על מקרי הישנות מקומית והישנות אחת באתר מרוחק בשד התרחשה כעבור שנה.

לא דווח על כל תופעות לוואי הקשורות לטיפול ה-RFA, למרות שדווח על שני מקרי כוויה בשל הקרינה, שאחת מהם גרמה להתפתחות זיהום. 6 חודשים לאחר הניתוח וטיפול ה-RFA, לא ניתן היה להבחין ברקמה שטופלה באמצעות ה-RFA בצילום הממוגרפיה.

ד”ר Klimberg מסכמת כי יתכן שלא ניתן להשפיע על שיעור ההשרדות, אך ברור שניתן להגדיל את האפשרויות לביצוע ניתוח המשמר את השד.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה