רמות הומוציסטאין גבוהות או חומצה פולית נמוכות בקשישים אינן מנבאות הדרדרות קוגניטיבית מואצת (Am J Clin Nutr)

ממחקר חדש עולה כי רמות הומוציסטאין גבוהות בסרום ורמות חומצה פולית נמוכות בקשישים אמנם קשורות בהפרעה קוגניטיבית, אך אינן מנבאות הידרדרות קוגניטיבית מהירה יותר.

לדברי החוקרים, רמות גבוהות של הומוציסטאין ורמות נמוכות של ויטמין B-12 וחומצה פולית שכיחות בחולי דמנציה. עם זאת, יש מעט נתונים באשר ליעילות תיקון האבנורמליות הללו במניעת ההידרדרות הקוגניטיבית בחולי דמנציה.

החוקרים עקבו אחר 599 נבדקים שעברו מספר מבחנים קוגניטיביים, בהם Mini-Mental State Examination (MMSE), Stroop Test, מבחן קידוד אות-ספרה ומבחן זיכרון מילים. המבחנים בוצעו בגיל 85 וכל שנה לאחר מכן במשך 4 שנים.

בגיל 85 ובגיל 89 בדקו החוקרים את רמות הומוציסטאין, ויטמין B12 וחומצה פולית בסרום. מחקר-חתך לבדיקת הקשר בין הריכוז בסרום ובין תפקוד קוגניטיבי נערך בגיל 85 ובגיל 89 ומודלים לינארים שימשו בכדי לקבוע את הקשר בין הרמות בתחילת המחקר והירידה בתפקוד הקוגניטיבי עם הזמן.

מניתוח התוצאות עולה כי קיים קשר משמעותי בין ריכוז הומוציסטאין וחומצה פולית ובין התפקוד הקוגניטיבי, אך אין קשר עם רמות ויטמין B12 בסרום. עם זאת, ניתוח אורכי של התוצאות לא הראה קשר משמעותי בין רמות הומוציסטאין, ויטמין B12 או חומצה פולית ובין קצב ההידרדרות הקוגניטיבית.

החוקרים טוענים כי קיים קשר בין רמות גבוהות של הומוציסטאין בסרום ורמות נמוכות של חומצה פולית ובין הפרעה קוגניטיבית בקשישים, אך הן אינן מעידות על הידרדרות קוגניטיבית מהירה יותר. הקשר בין רמות הומוציסטאין גבוהות ורמות חומצה פולית נמוכות ובין הפרעה קוגניטיבית בקשישים נובע ככל הנראה כתוצאה ממחלה ואינו גורם מסייע.

מגבלות המחקר כוללים בין היתר את העובדה שהמשתתפים היו רק מעל גיל 85 ושימוש בריכוז ויטמין B12 כסמן לחסר מטבולי של ויטמין B12.

Am J Clin Nutr. 2005;82:866-871

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה