האם אכילת דגים מאיטה את קצב ההתדרדרות הקוגניטיבית עם הגיל? (Arch Neurol)

ממחקר חדש עולה כי ארוחת דגים אחת בשבוע מקטינה את הירידה הקוגניטיבית עם הגיל.

לדברי החוקרים, צריכת דגים ו-Omega-3 Fatty Acids קשורים בסיכון מופחת למחלת אלצהיימר ושבץ. Omega-3 Fatty Acids, ובעיקר Docosahexaenoic Acid (DHA), חיוניות להתפתחות נוירו-קוגניטיבית ותפקוד מוחי תקין.

במסגרת המחקר עקבו אחר תושבי שיקגו, מעל גיל 65. המדד העיקרי שנבדק היה השינוי במדד הקוגניטיבי, שנקבע לפי מודלים מעורבים וחושב ע”י סיכום התוצאות של 4 מבחנים סטנדרטים. במהלך 6 שנות מעקב עברו המשתתפים 3 הערכות תפקוד קוגניטיבי בביתם.

הירידה הממוצעת במדד התפקוד הקוגניטיבי עמדה על 0.04 Standardized Units/Year. לאחר תיקנון לגיל, מין, גזע, השכלה, פעילות קוגניטיבית, פעילות גופנית, צריכת אלכוהול וצריכת אנרגיה, נמצא קשר בין צריכת דגים ובין האטה בקצב הירידה הקוגניטיבית.

בהשוואה לירידה של -0.100 SU/Year בנבדקים שצרכו פחות ממנת דגים בשבוע, נרשמה ירידה של -0.090 SU/Year בנבדקים שצרכו מנת דגים אחת בשבוע (האטה של 10% בקצב). בקרב נבדקים שצרכו 2 ארוחות דגים בשבוע או יותר נרשמה האטה של 13% בקצב הירידה

(-0.088 SU/Year).

מצבים קרדיווסקולרים וצריכת ירקות ופירות לא השפיעו על הקשר בין אכילת דגים ובין האטת ירידה קוגניטיבית. עם זאת, חל שינוי בקשר לאחר תיקנון לצריכת שומן רווי, שומן רב בלתי-רווי וטרנס. יש מעט עדויות לפיהן צריכת Omega-3 Polyunsaturated Fatty Acid קשורה בשינוי קוגניטיבי.

לסיכום, ממצאי המחקר מצביעים על כך שאכילת מנת דגים אחת או יותר בשבוע עשוי להגן מפני ירידה קוגניטיבית הקשורה בגיל מבוגר. דרושים מחקרים נוספים בכדי לקבוע אם הרכב השומנים הוא הפקטור החשוב במזון ובכדי להבין טוב יותר את הקשר בין השניים.

Arch Neurol. Posted online Oct. 10, 2005.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה