האם סויה מקטינה את הסיכון לשברים בעצמות בנשים לאחר גיל המעבר? (Arch Intern Med)

ממחקר חדש שנערך בסין עולה כי צריכת מוצרי סויה מקטינה את הסיכון לשברים בעצמות בקרב נשים מבוגרות, בעיקר בקרב נשים בתחילת המנפאוזה.

ההשערה היא כי Soy Isoflavones מדכאים את תהליך ספיגת העצם ומגבירים את בניית העצם. בעוד שמחקרים שונים הוכיחו כי אסטרוגנים מן הצומח (Phytoestrogens) עוזרים בשמירה על צפיפות המינרלים של העצם, מעולם לא נערך מחקר גדול שבחן את הקשר בין צריכת סויה ובין הסיכון לשברים.

החוקרים ניתחו נתונים שנאספו מ-Shanghai Helath Women’s Health Study וכללו נשים לאחר גיל המעבר, ללא עבר של שברים או טיפול הורמונלי, שמילאו שאלון ולאחר כ-4.5 שנים תושאלו באשר להיארעות שברים.

מבין כ-24,000 נשים נרשמו 1,770 מקרים של שברים. מתוצאות המחקר עולה כי קיים קשר משמעותי בין צריכת סויה גבוהה ובין סיכון נמוך לשברים, גם לאחר תיקנון לגיל, צריכה קולרית, מצב סוציואקונומי, נוטריינטים אחרים וגורמי סיכון לאוסטופורוזיס.

האפקט המגן של סויה היה הכי בולט בקרב נשים במסגרת 10 שנים של מנפאוזה, עבור תת-קבוצה זו נרשם סיכון יחסי לשברים של 0.52 בקרב הנשים שהיו ברבעון העליון של צריכת סויה, בהשוואה לנשים ברבעון התחתון (P<0.001). במקרים בהם עברו מעל 10 שנים ממנפאוזה, עמד הסיכון היחסי על 0.71 כאשר השוו בין הנשים ברביעון העליון לצריכת סויה ובין הנשים ברביעון התחתון (P=0.009).

לסיכום, צריכת סויה עשויה לעזור בעיקר במניעת איבוד עצם הקשור במנפאוזה, אך פחות יעילה בהפיכת תהליך איבוד עצם קיים. עם זאת, החוקרים כותבים כי דרושים מחקרים נוספים בטרם ניתן יהיה להכליל את המסקנות הללו עבור אוכלוסיות אחרות.

Arch Intern Med 2005;165:1890-1895.

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת:

לאחרונה דנו בנושא צריכת הסויה במסגרת ראין עם ד”ר דורית ניצן- קלוסקי מנהלת אגף המזון והתזונה במשרד הבריאות, לאור המלצות הועדה שהוקמה בנושא צריכת הסויה בישראל.

לצפיה בראיון לחץ כאן.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה