אבחנה בלתי-מספקת של היפרנתרמיה הקשורה להנקה בילודים (Pediatrics)

תוצאות מחקר שפורסם לאחרונה מעידות כי כאשר ההנקה איננה מתבצעת כהלכה, עלולה להתרחש התייבשות היפרנתרמית של הילוד. עוד מצוין כי התופעה שכיחה למדי, אך עלולה להיות קשה לזיהוי.

הרופאים מסבירים כי התייבשות היפרנתרמית בילודים נגרמת בשל העברה לא תקינה של חלב אם מהאם אל הילוד. ניקוז ירוד של חלב מהשד, המובילה להופעת ריכוזי נתרן גבוהים בחלב, עלול להחמיר את מצב ההיפרנתרמיה בילוד.

החוקרים מציינים כי בקרב 70 מתוך 3718 ילודים, שנולדו במועד או קרוב למועד שנקבע, שינקו חלב אם, ונבדקו במהלך תקופה בת 5 שנים, התרחשה התייבשות היפרנתרמית הקשורה להנקה. הם מדגישים כי מדובר בשכיחות של 1.9% שהיא גבוהה באופן מובהק סטטיסטי מהשכיחות המדווחת של היפרנתרמיה בשל כל הגורמים בקרב ילדים, מבוגרים וקשישים המצויים באשפוז.

החוקרים כותבים כי נשים רבות יותר מניקות כיום בתגובה לעידוד הרב הניתן לכך בקרב רופאי הילדים, ולכן נראה ששכיחותה של היפרנתרמיה הקשורה להנקה תעלה ושמדובר במצב שאיננו מוכר דיו. הרוב המכריע של המקרים שנצפו במסגרת המחקר התרחש בילודים שנולדו בלידה וגינאלית לאמהות שהולידו לראשונה ושוחררו בתוך 48 שעות ממועד הלידה.

סיבוכים לא קטלניים התרחשו בתדירות גבוהה. רוב הילודים הגיעו לקבלת טיפול עם צהבת (81%) או בשל סימפטומים דמויי ספסיס כמו עליה בחום או לתרגיה. 63% מהם עברו הערכה מלאה של בדיקת ספסיס עם ניקור מותני. באף אחד מהילודים לא נתגלתה בקטרמיה או דלקת בקרום המוח.

סיבוכים לא מטבוליים התרחשו ב-17% מהילודים, כשרובם היו מקרים של דום נשימה ו/או ברדיקרדיה. ההיפרנתרמיה היתה מדרגת חומרה בינונית, עם ריכוזי נתרן בטווח של 150-177mEq/L בסרום ואובדן משקל ממוצע של 13.7%. אף אחד מהילודים לא נפטר.

אחד החוקרים, ד”ר Moritz, מסכם כי יתכן כי באמהות חדשות, במיוחד אלו המולידות לראשונה, יופיע קושי בייצור אספקה הולמת של חלב אם בשבוע הראשון לאחר הלידה בשל גורמים פיזיולוגיים או משום שהתינוק איננו מצליח לינוק כהלכה.

הוא מוסיף כי על הרופאים וההורים להיות מודעים לכך שבמקרים קיים סיכון גובה יותר ממה שנקבע בעבר להתייבשות וכי במידה והילוד מראה סימני התייבשות מומלץ מאוד להוסיף לתזונתו פורמולה או חלב אם ממקור נוסף.

לידיעה במדסקייפ

Pediatrics 2005;116:e343-e347.

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה