האם מתן של קלופידוגרל לפני PCI מפחית את הסיכון לאירועים קרדיווסקולרים משמועתיים ? (JAMA)

ע”פ מחקר המתפרסם במהדורת ON-LINE מוקדמת של ה-JAMA , מתן קלופידוגרל (clopidogrel – Plavix) לפני PCI מפחית את התמותה הקרדיאלית והסיבוכים האיסכמיים לפני PCI ואחריו , וזאת ללא עלייה בשיעור הדימומים.

החוקרים מסבירים כי השימוש בקלופידוגרל לפני PCI היה נתון במחלוקת, ולא אומץ באופן אוניברסלי. לכן, תכננו החוקרים את המחקר כך שיבחן אם מתן קלופידוגרל לפני PCI במטופלים שעברו לאחרונה אוטם שריר הלב עם עליית ST (בר”ת STEMI) יהיה עדיף על תחילת טיפול בקלופידוגרל רק בעת תחילת ה-PCI ,  מבחינת מניעה של אירועים קרידווסקולרים משמעותיים.

במסגרת מחקר ה- CLARITY (ר”ת של PCI-Clopidogrel as Adjunctive Reperfusion Therapy ) בוצע ניתוח פרוספקטיבי של 1863 מטופלים שעברו PCI לאחר שאנגיוגרפיה אישרה קיומו של TIMI (ר”ת של Thrombolysis in Myocardial Infarction ) וזאת באופן רנדומלי, כפול סמיות, מבוקר פלצבו במטופלים שקיבלו פיברינוליטים ל-STEMI .

המטופלים קיבלו אספירין וחולקו באופן אקראי לקבלת קלופידוגרל במינון 300 מ”ג  כמנת העמסה ולאחר מכן 75 מ”ג ליום, או פלצבו, אשר החלה להינתן יחד עם הפיברינוליזה עד לביצוע אנגיוגרפיה. טיפול זה בוצע בין 2-8 ימים לאחר תחילת הטיפול בתרופת המחקר. למטופלים שעברו השתלת סטנט הומלץ להשתתף במחקר פתוח (ללא ביקורת של פלצבו) עם קלופידוגרל לאחר ביצוע האנגיוגרמה האיבחונית.

נקודת הקצה העיקרית במחקר הייתה שיעור משולב של מוות קרדיווסקולרי, אוטם חוזר (MI), או שבץ, ממועד ה-PCI ועד ל-30 יום לאחר הרנדומיזציה. נקודת קצה משנית כללה MI , שבץ לפני ה-PCI והנ”ל גם לאחר ה-PCI עד 30 יום לאחר הרנדומיזציה.

נמצא כי טיפול מוקדם עם קלופידוגרל הפחית באופן משמעותי את שיעור האירועים הקרדיווסקולרים לרבות מוות, MI ושבץ, לאחר ה-PCI :  שיעור של 3.6% בקבוצת הטיפול בהשוואה ל-6.2% בקבוצת הבקרה, עם יחס סיכון של 0.54 במובהקות סטטיסטית (p=.008).

טיפול מוקדם עם קלופידוגרל גם הפחית את שיעור ה-MI והשבץ לפני ה-PCI (שיעור של 4% לעומת 6.2% עם מובהקות סטטיטסית).

בסה”כ טיפול מקדים עם קלופידוגרל הראה ירידה משמעותית במוות קרדיווסקולרי, MI שבץ ממועד הרנדומיזציה ועד 30 יום שלאחריה: 7.5% של אירועים בקבוצת הקלופידוגרל לעומת 12.0% בקבוצת הבקרה, עם יחס סיכון מותאם של 0.59 ומובהקות עם p=0.001 . מס’ החולים בהם יש לטפל (NNT) כדי כדי להפחית אירוע משולב אחד היה 23 המעיד על יחס יעילות גבוה.

לא היה הבדל משמעותי בשיעור הדימומים הגדולים או הקטנים בין הקבוצות: 2% לעומת 1.9% בהתאמה.

החוקרים מסיקים איפוא שמתן מוקדם של קלופידוגרל מפחית את השכיחות של מוות קרדיווסקולרי או סיבוכים איסכמיים, הן לפני ביצוע ה-PCI והן לאחריו, וזאת ללא עלייה משמעותית בדימומים. מידע זה מוסיף תמיכה נוספת לגישה הממליצה על שימוש מוקדם של קלופידוגרל ב-STEMI ועל האסטרטגיה של מתן שגרתי מוקדם של קלופידוגרל במטופלים העומדים לעבור PCI .

JAMA. 2005;294:(doi:10.1001/jama.294.10.1224).

הערה: אנו מזמינים אתכם לצפות בדיון שהתקיים בסוגיות השימוש בקלופידוגרל בהשתתפות פרופ’ לוטן ופרופ’ בנאי המתייחסים אף לסוגייה זו.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה