ביצוע סקר לאיבחון סרטן ריאה, למאמר NEJM

אשה בת 60 שהפסיקה לעשן לפני 20 שנה מגיעה לביקור שגרתי במרפאה.

היא עישנה בעבר קופסה ליום במשך 10 שנים, מלבד זאת, אין נתונים ראויים לציון בעברה הרפואי. היא חשה בטוב ומתעמלת באופן קבוע.

בעלה עישן במשך 30 שנים, אך הפסיק לעשן לפני כעשור.

היא שואלת האם היא ובעלה צריכים לעבור בדיקת CT כסריקה לסרטן ריאות.

מה תהיה המלצתך?

סרטן הריאות הוא אחד מסוגי הסרטן השכיחים בארה”ב.

30% ממקרי התמותה מסרטן נגרמים כתוצאה מסרטן הריאות. בלפחות 75% מהמטופלים קיימות גרורות מרוחקות כבר בזמן האבחנה הראשונית ולכן שיעור ההישרדות כעבור 5 שנים הוא רק 15% בסרטן הריאות. לעומת זאת, שיעור ההישרדות ל-5 שנים בסרטן ריאה בשלב 1 הוא 60%.

כ-50% מהמבוגרים בארצות הברית עישנו, כמחציתם הפסיקו. לאחר הפסקת העישון הסיכון למחלת לב כלילית צונח במהרה, אך לא הסיכון לסרטן הריאות. לאחרונה, סרטן הריאות עקף את מחלת הלב הכלילית כגורם התמותה המוביל בקרב מעשנים בהווה ובעבר.

תוצאות מחקרים מבוקרים ואקראיים שדווחו לפני כ-20 שנים לא הראו ירידה משמעותית בתמותה מסרטן הריאות עם שימוש בבדיקות סקר שכללו שילוב של צילומי חזה ובדיקה ציטולוגית של הכיח.

לאחרונה, האפשרות של גילוי מוקדם של סרטן הריאה באמצעות CT ברזולוציה גבוהה חידשה את העניין בבדיקות סקר לסרטן הריאות. עם זאת, לפני שמחליטים להשתמש בטכנולוגיה זו לבדיקות סקר יש לשקול את התועלת האפשרית אל מול הסיכונים והעלויות.

לאחרונה פורסמו תוצאות מספר ממחקרים ראשוניים שבחנו בדיקות סקר בעזרת CT, לרוב בקרב קבוצות הנמצאות בסיכון מוגבר לסרטן הריאות.

נמצא שעד 85% ממקרי הסרטן שהתגלו בסריקה הראשונית היו בשלב 1, לעומת כ-15% בלבד ממקרי הסרטן המתגלים במהלך מעקב שגרתי רגיל. למרות שממצאים אלו נראים מבטיחים, חסרות עדיין עדויות מוצקות לכך שבדיקות סקר על-ידי CT אכן מפחיתות את שיעור התמותה מסרטן הריאות.

התועלת האפשרית של בדיקות הסקר צריכה להימדד מול הסיכונים האפשריים.

סרטן הריאות מופיע ב-CT ספיראלי כנודולות בלתי מסוידות, אך רק אחוז קטן מהנודולות הבלתי מסוידות הן אכן נגע סרטני. בדיקות סקר עלולות לחשוף מטופלים ללא סרטן ריאות לסיכונים הכוללים חרדה, סיבוכים של פעולות אבחנתיות ועלויות גבוהות. פעולות אבחנתיות עשויות לכלול ניתוחים חודרניים הכרוכים בתחלואה ובתמותה שעלולים לעלות על התועלת הקשורה בגילוי מוקדם יותר של הסרטן.

ניתן לצמצם את הסיכונים הכרוכים בפעולות ניתוחיות מיותרות על-ידי מעקב צמוד אחר נגעים בלתי מסוידים בעלי קוטר קטן מסנטימטר. מחקר שבחן גישה זו הראה ירידה של כ-50% במספר הפעולות החודרניות. גישות אחרות כוללות שימוש ב-PET להערכה נוספת של נודולות חשודות או ביצוע ביופסית מחט דרך בית החזה והפנייה לניתוח רק של נגעים סרטניים.

יש צורך במחקרים נוספים שישוו בין התועלת והסיכון היחסיים של כל שיטה.

בהצהרה שפורסמה לאחרונה, ממשיכה האגודה האמריקאית לסרטן להמליץ שלא לבצע בדיקות סקר בעזרת CT במטופלים א-סימפטומטיים בסיכון לסרטן ריאות. האגודה ממליצה שמטופלים שמחליטים בכל זאת לפנות לבדיקות CT באופן פרטי יתייעצו עם הרופא המטפל בנוגע לתועלת ולסיכונים האפשריים וייפנו רק למרכזים בעלי ניסיון ומומחיות בנושא. ה- U.S. Preventive Services Task Force, בניגוד להמלצות קודמות, אינו נוקט עמדה בנוגע לבדיקות סקר באמצעות CT למטופלים ללא תסמינים של סרטן הריאות.

לסיכום, למרות שסריקה באמצעות CT לגילוי מוקדם של סרטן הריאות מעלה באופן משמעותי את אחוז המקרים של סרטן הריאה המתגלים בשלב 1, עדיין חסרות תוצאות מחקרים מבוקרים שיעריכו האם בדיקות סקר אלו אכן מביאות לירידה בתמותה. יתרה מזאת, התוצאות המבטיחות שדווחו ממרכזים עתירי ניסיון לא בהכרח ניתנות להשגה באתרים אחרים.

כתוצאה מכך, האישה שתוארה בפתיח, שנמצאת בסיכון נמוך לסרטן הריאות משום שאין בעברה 20 שנות קופסא, עשויה להימצא בסיכון גבוה יותר לנזק יטרוגני מאשר לתועלת מבדיקות סקר אלו. עם זאת, בעלה מתואר כבעל היסטוריית עישון הקשורה בסיכון מוגבר.

בתגובה לשאלתה של המטופלת, מומלץ לדון באפשרות של גילוי הסרטן בשלב מוקדם כאשר סיכויי הריפוי גבוהים יותר אך גם בסיכונים האפשריים, כולל האפשרות של צורך בפעולות חודרניות מיותרות. יש להמליץ לכל מטופל שמעשן לחדול מהעישון, העדויות לתועלת בהפסקת עישון הינן משמעותיות הרבה יותר מהעדויות התומכות בבדיקות סקר באמצעות CT.



למאמר


Lung Cancer Screening, James L. Mulshine, Daniel C. Sullivan

NEJM Volume 352:2714-2720 June 30, 2005 Number 26

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה