MRI אולי אינו הכרחי בטראומה לעמוד השדרה הצווארי אם CT תקין (Arch Surg)

חולים עם פגיעות בחוט השדרה הצווארי ניתן לזהות באמצעות CT בלבד ללא צורך ב-MRI אם הם עירניים ויש להם תוצאות מוטוריות תקינות, מדווחים חוקרים בגיליון אוגוסט של Archives of Surgery.

המחקר העריך את כל ה-MRIs הצוואריים בחולי טראומה ללא קשיים מוטורים ועם תוצאות CT תקינות של חוט השדרה. לאף אחד מהחולים לא נמצאו פגיעות משמעותיות קליניות שאובחנו ב-MRI. אף אחד מהחולים לא חווה החמרה קלינית. אפילו בחולים חסרי הכרה, תנועות הגפיים הן תזוזה מספקת לשלול פגיעה בחוט השדרה כשתוצאות ה-CT תקינות.

החוקרים קבעו אם פגיעות בחוט השדרה ניתנות לשלילה אם נערכה בדיקת CT בלבד בחולי טראומה. לכן, הם אספו מידע פרוספקטיבית על 2,854 חולי טראומה אשר אושפזו בבית החולים. ל-91.2% מהם היתה טראומה קהה, ומתוכם 56.2% חוו פגיעה ראש סגורה. מקרב אלו שאושפזו, ל-100 היתה פגיעה צווארית בחוט השדרה, פגיעה בחוט השדרה או שתיהן. החוקרים איבחנו 85 מהפגיעות בחוט השדרה הצווארי באמצעות CT. בתוך הקבוצה של פגיעות בחוט שדרה צווארי, ל-15 היו קשיים נורולוגים שלא זוהו ב-CT, ומתוכם ל-7 היו אבנורמליות ברקמה הרכה שזוהו ב-MRI.

החוקרים העריכו גם MRI של 93 חולים עם בדיקות מוטוריות תקינות, תוצאות CT שליליות לטראומה וכאב ממושך בעמוד שדרה צווארי. מקרב חולים אלו, לכולם היו תוצאות MRI שליליות לפגיעות קליניות משמעותיות. ה-MRI הראה מחלת דיסק דגנרטיבית ב-17 והיצרות בתעלת חוט השדרה משנית לאוסיפיקציה ב-6.

בקרב 12 חולים מחוסרי הכרה, עם מדד גלסגו לקומה של פחות מ-9, כולם יכלו להזיז את כל 4 הגפיים כשאושפזו. לכולם היו תוצאות CT תקינות לעמוד שדרה צווארי, ותוצאות MRI שליליות לפגיעה.

בקרב חולים עם CT תקין, לאף אחד לא היתה החמרה נוירולוגית, ואך אחד לא נזקק לניתוח בשל פגיעה בחוט השדרה.

Arch Surg. 2005;140:762-766

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה