שימוש באקמול וב-NSAIDs עלול להגדיל את הסיכון ליתר לחץ-דם בנשים (Hypertension)

תוצאותיו של מחקר שפורסם לאחרונה מעידות כי שני סוגי התרופות משככות הכאבים שאינן נרקוטיות הנפוצים ביותר בשימוש, אקמול ותרופות אנטי-דלקתיות שאינן סטרואידיות (NSAIDs), מגדילים את הסיכון ליתר לחץ דם (HTN) בנשים. הסיכון גדל עם העליה במינון ואינו תלוי בהיות כאב ראש הסיבה לנטילת התרופות.

החוקרים כותבים כי NSAIDs ומינון יומי גבוה של אקמול נקשרו באופן מובהק סטטיסטית ובלתי תלוי בסיכון מוגבר להופעת יתר לחץ דם. בנשים ללא כאבי ראש, נותרו שני הטיפולים קשורים באופן בלתי תלוי ביתר לחץ דם. מינון האספירין לא נמצא קשור באופן מובהק סטטיסטית ליתר לחץ דם. החוקרים מציינים כי התוצאות מאשרות ומחזקות מידע העולה מדיווחים קודמים המעיד כי שימוש תכוף באקמול וב-NSAID מגדיל את הסיכון להופעת יתר לחץ דם בנשים.

בכדי לבחון מהו הסיכון ל-HTN הכרוך בשימוש באקמול, אספירין, ו-NSAIDs, במיוחד ibuprofen, ערכו החוקרים שני מחקרים פרוספקטיבים, בראשון השתתפו 1,903 נשים בגילאי 51-77 שנים (ה-Nurses’ Health Study I או NHS I) ובשני השתתפו 3,220 נשים בגילאי 34-53 (ה-Nurses’ Health Study II או NHS II). הנבדקות מילאו שאלונים מפורטים הנוגעים להרגלי השימוש במשככי כאבים; ואף אחת מהן לא סבלה מ-HTN בתחילת המחקר. החוקרים ניתחו את הופעת ה-HTN על-פי קטגוריות ממוצע יומי של שימוש באקמול, NSAIDs ואספירין, ועל-פי הסיבות לשימוש במשככי כאבים בקרב הנבדקות.

ערך ה-RR בקרב אלה שהשתמשו לפחות ב-500 מ”ג של אקמול ביום עמד על 1.93 בקרב הנשים המבוגרות יותר ועל 1.99 בקרב הנשים הצעירות יותר. בקרב אלו שנטלו NSAIDs נתקבלו ערכי RR של 1.78 בנשים המבוגרות יותר ושל 1.60 בנשים הצעירות יותר. הקשרים שנתגלו היו דומים בקרב נשים שלא דיווחו על כאבי ראש. החוקרים לא מצאו קשר מובהק סטטיסטית בין מינון האספירין לבין הופעת ה-HTN.

לידיעה במדסקייפ

Hypertension. Posted online Aug. 15, 2005.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה