שיעור התמותה בשל סרטן ריאות פוחת בגברים, אך לא בנשים, ברחבי האיחוד הארופי

ממצאים שפורסמו לאחרונה מעידים כי בקרב גברים, פוחת שיעור התמותה בשל סרטן ריאות ברוב מדינות האיחוד הארופי, כולל המדינות המצטרפות החדשות ממרכז ומזרח ארופה, אך הוא ממשיך לעלות בקרב נשים.

חשיפה לטבק נותרה גורם המוות הניתן למניעה העיקרי ברחבי ארופה, והיא נקשרה לתחלואה הגורמת ל-650,000 מקרי תמותה מיותרים בכל שנה ברחבי האיחוד הארופי.

החוקרים בדקו את שיעור התמותה ב-15 מדינות האיחוד המקורי ובמדינות החדשות שהצטרפו אליו ממרכז וממזרח ארופה. הממצאים מהווים מדד שימושי של שיעור חשיפת האוכלוסיה לעישון, במיוחד בקרב אנשים בגילאי 35-54 שנים, שכן כ-80%-90% מהמקרים נגרמים בשל עישון.

החוקרים גילו כי ברוב מדינות האיחוד מופיעה ירידה בשיעור התמותה בשל סרטן ריאות בקרב גברים. רק ב-4 מדינות (פורטוגל, יוון, ספרד וצרפת) לא נמאצו עדויות לירידה כזו בקרב גברים בגילאי 35-54 שנים.

בניגוד לכך, שיעור התמותה בשל סרטן שד בקרב נשים עדיין מצוי בעליה ברוב מדינות האיחוד הארופי, פרט לבריטניה ובמידה מסוימת גם אירלנד ודנמרק.  העליות הגדולות ביותר התרחשו בצרפת, ספרד והונגריה.

שיעורי התמותה של נשים בהונגריה עלו על אלה של נשים בכל יתר מדינות האיחוד וגם על שיעורי התמותה בקרב גברים ביותר ממחצית מדינות האיחוד. החוקרים מציינים כי שיעורי התמותה הגבוהים בהונגריה מחייבים מחקר נוסף.

ברחבי ארופה, נראה שחברות הסיגריות התמחו ביכולת לשמור ולהרחיב את השוק שלהן, במיוחד בקרב נשים, מוסבר במאמר מערכת מצורף. עוד נכתב כי חרף הירידה שנצפתה,שיעורי התמותה הקשורים לחשיפה לעישון בקרב גברים נותר מרתיע.

כותבי מאמר המערכת טוענים כי על הרופאים לטפל בהתמכרות לעישון של המטופלים, ובנוסף יש לדרוש מהממשלות לנקוט בצעדים יעילים לצמצום העישון באוכלוסיה.

לתקציר הידיעה

BMJ 331 189-91

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה