תסמונת SIS /מאת ד”ר פנסקי, עורך אורתופדיה

מאמר סקירה בThe American Journal of Medicine עסק ב Subacromial Impingement Syndrome(SIS), תסמונת שכיחה הגורמת לכאבים והגבלת תנועות בכתף. התסמונת מופיעה בכל הגילאים ואינה קשורה בהכרח למאמץ פיזי.

מספר פתולוגיות בחלל הסובאקרומיאלי כמו קרע חלקי או מלא ב (RC) Rotator Cuff, הסתיידות או דלקת בגידים אלו וכן בורסיטיס עלולות לגרום לתסמינים האופיניים.

 

לרוב מדובר בכאב המתפתח הדרגתית משך שבועות עד חודשים, ממוקם בחלק האנטרולטרלי של האקרומיון ויתכן שהכאב קורן לזרוע. החולים מתלוננים על כאבי לילה המחמירים בשינה על הכתף המעורבת, או כשהיד מורמת מעבר לראש. פעולות פשוטות כמו הרמת היד או סירוק גורמות כאבים ותתכן גם חולשה ביד המעורבת.

בבדיקה הפיזיקלית חובה לבדוק היטב גם את הצוואר. יש לבדוק טווחי תנועה של הכתף והצוואר. ב SIS טווחי התנועה האקטיבי והפסיבי לרוב אינם נפגעים.

 את שרירי ה RC ניתן לבדוק במספר מבחנים:

  • הנבדק שם את ידו מאחורי הגב ומנסה להרחיקה מגבו כנגד התנגדות, מבחן זה נועד לבדוק את ה סובסקפולריס.

  • המסובבים החיצוניים נבדקים כאשר הנבדק מחזיק את זרועותיו צמודות לצידי הגוף והמרפקים בכיפוף 90 מעלות, הנבדק מנסה לבצע סיבוב חיצוני של הכתף כנגד התנגדות.

  • הסופראספינטוס נבדק במנח הזרוע באבדוקציה 90 מעלות,  30 מעלות חיצונית למישור הקורונרי וסיבוב פנימי מקסימלי (בעמידה אגודל לכיוון הרצפה). הבודק דוחף את ידי הנבדק כלפי מטה נגד התנגדות.

  • מבחן פרובוקטבי על שם Neer בו הבודק מרים את זרועו של הנבדק בסיבוב פנימי מעל הראש תוך כדי ייצוב הסקפולה למקומה. ב SIS פעולה זו מסיבה כאב.

  • מבחן פרובוקטבי נוסף על שם הוקינס בו הנבודק מרים את זרועו של הנבדק ל 90 מעלות תוך סיבוב פנימי מקסימלי.

  • ניתן להזריק חומר מאלחש לחלל הסובאקרומיאלי ואז לבצע את המבחנים הפרובוקטיביים. שיפור בכאב אבחנתי ל SIS.

  • האבחנה המבדלת לא פשוטה בעיקר בחולים מבוגרים אצלם תתכנה מספר פתולוגיות בו זמנית. כך למשל רדיקולופתיה צווארית חד צדדית יכולה לגרום לכאב הקורן לכתף שקשה להבדילו מ SIS ויש ששתי הפתולוגיות מופיעות אצל אותו חולה.

    בחולים בהם הבעיה הצווארית היא העיקרית, תתכן הגבלה בתנועות הצווואר, נימול, חולשה וכאב הקורנים לאורך האמה וכף היד. הכאב מוחמר ביישור יתר וסיבוב לטרלי של הצוואר.  הכאב מוקל כשהיד מעל הראש.

    כתף קפואה (Adhesive Capsulitis) שכיחה יותר בנשים בגיל 50-60 שנה, קיים קשר לסכרת ולהיפותירואידיזם. בשלבים הראשונים של תופעה זו התסמינים דומים לאלו הקיימים ב SIS, אך בהמשך, בנוסף לכאבים בכתף, מופיעה הגבלה מתקדמת בטווח התנועה ובעיקר בסיבוב פנימי.

    ההבדל העיקרי בין כתף קפואה ל SIS הוא הירידה בטווח תנועת הכתף האקטיבי והפסיבי בראשון לעומת טווח פסיבי מלא באחרון. עוד באבחנה המבדלת שינויים ניווניים במפרק האקרומיוקלוויקולרי או במפרק הכתף.

    אין די עבודות על המהלך הטבעי של SIS אך נראה כי המחלה נוטה להתקדם. הטיפול כולל בדרך כלל הגבלת פעילות, פיזיותירפיה, NSAID והזרקת סטירואידים. יש להנחות את החולים להמעיט בפעולות הכרוכות בהרמת היד העל הראש או סיבוב היד מאחורי הגב עד שהכאב חולף.

    כאשר טיפול השמרני נכשל או כאשר אובחן קרע מלא של ה RC מומלץ טיפול ניתוחי. דהקומפרסיה סובאקרומיאלית מבוצעת ארטרוסקופית. ניתן לחתוך את הרצועה הקורקו אקרומיאלית, לכרות את הבורסה הסובאקרומיאלית, לסקור ולתקן פתולוגיות ב RC, במפרק אקרומיוקלוויקולרי ובמפרק הכתף.   


    Koaster MC, George MS, Kuhn JE. Shoulder Impingement Syndrome. Am J Med 2005; 118: 452-455

    0 תגובות

    השאירו תגובה

    רוצה להצטרף לדיון?
    תרגישו חופשי לתרום!

    כתיבת תגובה

    מידע נוסף לעיונך

    כתבות בנושאים דומים

      הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

      במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
      להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה