תת-שימוש בחסמי ביתא בחולים הסובלים ממחלת לב איסכמית וגם ממחלת ריאות חסימתית כרונית (QJM)

תוצאותיו של מחקר שפורסם לאחרונה מעידות כי ברבים מהחולים שאובחנו במחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD) לא מצויה עדות אובייקטיבית התומכת באבחנה, אך בגללה נמנע מהם השימוש, העשוי להועיל להם, בחסמי-ביתא (BB), עם הגעתם לקבלת טיפול בשל תסמונת כלילית אקוטית (ACS). 

מתן BB גורר שיפור במורבידיות ובתמותה בקרב חולים הסובלם ממחלת לב איסכמית. אולם, קיימת מניעה מלהשתמש בהם בחולים הסובלים מ-COPD, המוגדרת כהתווית-נגד אבסולוטית. משום שחולים רבים מוגדרים כסובלים מ-COPD ללא עדות אובייקטיבית להימצאות המחלה, הם עלולים שלא להנות מיתרונות טיפול ה-BB.

מטרת המחקר הנוכחי היתה לבחון את השימוש ב-BB בקרב חולים הסובלים מ-COPD ומגיעים לקבלת טיפול בשל ACS, ולבחון את העדויות התומכות באיבחון ב-COPD בחולים אלה. החוקרים ביצעו סקירה ואנליזה של 457 מקרים של חולים שהגיעו לקבלת טיפול בשל ACS עם troponin חיובי.

246 (54%) מכלל המקרים שוחררו תוך מתן טיפול באמצעות BB. הקרדיולוגים רשמו BB בחולי ACS בשכיחות גבוהה יותר בהשוואה לרופאי המשפחה, (70% לעומת 30%, בהתאמה). הסיבורת למניעת השימוש ב-BB לא תועדו ב-27% מהמקרים, יוחסו ל-COPD ב-33% מהמקרים, יוחסו לכשל לב ב-24% מהמקרים, ויוחסו לגורמים אחרים ב-16% מהמקרים.

94 חולים (21%) אובחנו ב-COPD, אך רק 58 (62%) מהם נבדקו על-ידי רופא ריאות או עברו בדיקות להערכת תיפקודי הריאות בעבר. רק 15 (16%) מתוך 94 חולים אלה קיבלו מרשם לטיפול באמצעות BB בהמלך האישפוז: 9 מהם מקרדיולוג ו-6 מהם מרופא בעל התמחות אחרת. הטיפול באמצעות BB הופסק בשניים מהחולים בשל החמרה במצב קוצר הנשימה.

החוקרים ממליצים כי לפני ההימנעות ממתן טיפול באמצעות BB יש לבצע בחולים בדיקת תיפקודי ריאות וקובעים השימוש הכולל בחסמי ביתא נותר תת-אופטימלי וניתן לשיפור בקרב חולים אלה.

QJM. 2005 Jun 13

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה