בריאות האישה: טיפול לאחר לידה, jc 441

על פי סקירה סיסטמטית של מחקרים קיימים, שפורסמה בגיליון מאי של Journal of the American Medical Association, ההליך הניתוחי הידוע כאפיזיוטומי או פיום ערווה, המבוצע ב- 35% מהנשים בארה”ב שעוברות לידות וגינה, לרוב לא מספק יתרונות.

בנוסף, החוקרים מצאו כי בחלק מהמקרים שימוש שגרתי באפיזיוטומי גורם יותר נזק לאם מאשר הימנעות מהליך זה.

אפיזיוטומי הוא חתך שנעשה בנרתיק במהלך הלידה.

מטרתו בדרך כלל היא להקל על חומרת הקריעה הספונטנית אשר מתרחשת לעיתים במהלך הלידה ולאפשר תיקון אנטומי תקין. ניתן לבצע את ההליך גם במקרים בהם בטיחות התינוק בסכנה ויש לאפשר לאם ללדת במהרה. המחקר מדבר על שימוש שגרתי בלבד ולא על חירום.

בלידות שגרתיות, נמצא כי נשים שלא עברו אפיזיוטומי חוו פחות כאבוללא הבדל בסיכון לסיבוכים לאחר הלידה. בנוסף, ההוכחות מראות כי אפיזיוטומי לא הגן על הנשים מפני אי שליטה במתן שתן או צואה או צניחת אגן בשלושת החודשים הראשונים לאחר הלידה.

הספרות מציעה כי התוצאות עם קריעות ספונטניות טובות יותר מאפיזיוטומי, טוענת החוקרת הראשית, ד”ר קתרין הרטמן. היא מצייינת כי נשים נמצאות בסיכון גבוה לסבול מסוגים חמורים של קריעות מהנרתיק לפי הטבעת, לאחר שעברו אפיזיוטומי.

החוקרים ממליצים כי על האם לעתיד לדבר עם הרופא שלה לגבי רצונותיה בנושא לפני הלידה, כיוון שבחדר הלידה זה יהיה כבר מאוחר מידי ….

המאמר מ-JAMA מסכם כי כל יתרון אפשרי של ההליך אינו עולה על העובדה כי לנשים רבות יהיו פחות פציעות ללא החתך הניתוחי. אפיזיוטומי לא מספק יתרונות במונחים של מניעת אי שליטה בצרכים והפחתה בתיפקוד מיני לקוי. למעשה, נשים שעברו אפיזיוטומי הן בסבירות גבוהה יותר גם לחוות כאב במהלך משגל.

הרציונל מאחורי האפיזיוטומי הוא כי ביצוע ההליך מונע פציעות רציניות יותר לאם. בעבר חשבו כי חתך מכוון יחלים מהר יותר ועם פחות סיבוכים מחתך ספונטני.


בשנות ה-30 ההליך הפך נפוץ. גם כיום נשאר נפוץ, ומתבצע ביותר ממליון מתוך 4.2 מליון הלידות בעולם כל שנה. בקרב אימהות היולדות לראשונה, 70%-80% עוברות אפיזיוטומי. החוקרים טוענים כי למרות העדויות לחוסר התועלת, עדיין הרבה רופאים אשר הורגלו לבצע אפיזיוטומי, אינם מעוניינים כנראה לשנות תפיסתם.

למאמר


Outcomes of Routine Episiotomy: A Systematic Review

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה