תרכיב חיסוני כטיפול בהשמנה?

לא מכבר “התבשרנו” על חברה שוויצרית שהכריזה שהיא מתחילה בניסוי קליני

I/II phase לטפול בהשמנה בעזרת תרכיב חיסוני. המחקר הקליני יכלול 122 שמנים בעלי BMI (Body Mass Index) של 30 35.

המחקר הקליני אמור להעריך את בטיחות הטיפול, סבילות ויעילות החיסון ויערך בהרבה מרכזים.

המחקר מתוכנן להיות אקראי, עם סמיות כפולה ועם בקרה של .placebo תקופת הניסוי 6 חדשים לכל משתתף ויערך מעקב לפרמטרים שהוזכרו לעיל.

יעילות התכשיר תבחן לפי משקל גוף. החברה מצפה לראות את התוצאות במחצית השניה של 2005.

על מה מתבסס תרכיב חיסון זה?

תרכיב חיסון אמור להפעיל את מערכת החיסון ליצור תגובה של נוגדנים כנגד הורמון גרלין. פפטיד שזוהה לא מכבר ונחשב כמווסת התנהגות אכילה.

מיהו הגרלין?

גרלין, הורמון מעודד אכילה וכן הפרשה של הורמון הגדילה. כמות הגרלין בפלסמה נמצאות בקורלציה הפוכה  למשקל גוף, כאשר יש ירידה במשקל כמות הגרלין עולות.

המקור העיקרי לגרלין בפלסמה הוא הקיבה, זאת למרות שבטוי ברמות החלבון ו- RNA נמצאו באזורים אחרים של מערכת העיכול.

גרלין הוא פפטיד קטן יחסית, 28 חומצות אמינו, כאשר קבוצה Acyl מחוברת לשארית הסרין.

קבוצה האציל חיונית מאוד לפעילות ה- orexigenic וכן ליכולת לגרום להפרשה של הורמון הגדילה. רצפטורים ספציפיים מצויים בהיפותלמוס, כולל אזור ARC (Arcuate Nucleus) אך נמצאו גם בהיפופופיזה, מערכת העיכול, רקמת שומן ורקמות פריפריות אחרות.

כפי שהוזכר, ריכוזי גרלין בצירקולציה עולים בצום ויורדים במהירות אחרי ארוחה. לפיכך, גרלין מעורב כפי הנראה לגירוי להתחלת ארוחה.

הענין בהורמון זה הוא כה רב, ראיה לכך, שעד כה פורסמו למעלה מ- 1000 מאמרים   ב- 4 שנים מאז דווח שגרלין בעל תכונות orexigenic (מעוררות תיאבון). אינפורמציה זו שגרלין יכול להיות המפתח לוויסות צריכת מזון ומשקל גוף, הביאה את החברה לטעון שחיסון עם התכשיר שפותח על ידה שכינויו CyToo q-GHrob אמור לעודד יצור נוגדנים שקושרים גרלין בצירקולציה. זאת למנוע את הגעת הגרלין למוח, שם הוא מבטא את פעילותו.

ניסויים פרקליניים בעכברים הראו שחיסון עם חומר זה יצר רמה גבוה של נוגדנים ספציפיים לגרלין. יתירא מזו, עכברים שהוזנו בדיאטה עשירת שומנים, הראו ירידה של 15% במשקל גוף לאחר החיסון.

גישה זו כמובן מלבד היותה אלגנטית, עשויה היא לתרום עוד אמצעי לטיפול בבעיה אפידמית זו. הבעיה שאני רואה בגישה זו היא היעילות והבטיחות.

Circulating hormones influencing energy homeostasis via the arcuate nucleus
Continuous lines indicate stimulatory effects and dashed lines indicate inhibitory effects. For explanation of abbreviations, see text. AgRP, agouti-related peptide; GLP-1, glucagon-like-peptide 1; MSU, alpha-melanocyte-stimulating hormone; NPY, neuropeptide Y, Oxm, oxyntomodulin; POMC, pro-opiomelanocortin; PP, pancreatic polypeptide; PYY, peptide YY.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה