נציגי ההסתדרות הרפואית האמריקאית (AMA ) תוקפים את הפרסום הישיר לצרכן של תרופות מרשם

סל תרופות

ההסתדרות הרפואית האמריקאית (AMA ) “תוקפת” שוב את הפרסום הישיר לצרכן של תרופות מרשם. במהלך שימוע בנושא  שהתקיים ביום א’ האחרון, מרבית מנציגי AMA “עמדו בתור” למקרופון כדי להביע התנגדותם לפרסום הישיר לצרכן.

הטיעון המרכזי שהושמע כנגד הפרסום הישיר היה ש: “אנו מרשים לטלויזיה להפוך לרופא שלנו ולאינטרנט להיות הרוקח שלנו…” , וכן נטען גם כי הפרסום הישיר לצרכן אינו אתי.  

מנגד, נציגי התעשייה , ארגון ה-Pharmaceutical Research and Manufacturers of (America  (PhRMA טענו שלפרסום יש תועלת. ד”ר אנטוני, מנכ”ל ה-PhRMA טען שכ-61 מיליון ביקורי רופא בשנת 2005 ניתן לייחס לפרסום תרופות מרשם בטלויזיה. לעומת זאת, רק 13% מהמטופלים שצפו בפרסומת לתרופה מסויימת בטלויזיה קיבלו בסופו של דבר את המרשם לתרופה זו. כלומר, פנייה של מטופל לרופא כתוצאה מצפייה בפרסום ספציפי בטלויזיה אינה גורמת בהכרח לרישום שגרתי של התרופה ע”י הרופא.

נראה שהגישה המומלצת שהתקבלה היא ש-AMA תעריך ותסקור אסטרטגיות שמטרתן להביא למינימום את האפקט השלילי של הפרסום הישיר לצרכן.

לדיווח במדסקייפ

הערת המערכת: בארץ כידוע, בניגוד לארה”ב,  הפרסום הישיר לצרכן אסור על פי חוק. עם זאת כולנו ודאי מכירים שיטות מתוחכמות יותר או פחות לעקוף הגבלות אלו זו : ” V לסקס טוב יותר ” (ויאגרה) או “שים XX על הכאב” (ויוקס ז”ל) וכיו”ב. לא מעט מאמרים וכתבות הנכתבים מטעם ובתשלום ומצגים בתקשורת כמידע עיתונאי אובייקטיבי הם למעשה פרסומות בתשלום. כך שהאמת היא שלא לגמרי ברור מה עדיף מבחינה אתית ומשיקולי בריאות הציבור…בפרסום ישיר לצרכן לפחות ברור לקורא שמדובר בפרסומת מטעם.

צריך לאמר גם שבעוד שלמוצרי מרשם אשר עברו את כל התהליך המלא של רישוי ורישום ואשר הוכיחו מדעית את יעילותם ובטיחותם אסור לפרסם ישירות לציבור, הרי אין ספור תכשירים וטיפולים “אלטרנטיביים” ללא הוכחות מדעיות מפרסמים בגלוי את יכולותיהם וסגולותיהם לטפל גם בבעיות רפואיות קשות, להחליף ניתוחים וכד’. כך שלפחות מבחינת שיקול “איזון” המידע המגיע לקהל, יש ודאי מקום לאפשר העברת מידע תרופתי לקהל הרחב.

לדעתנו, קשה מאוד יהיה לבלום את הרצון של הקהל הרחב לדעת יותר, ומנגד כמובן את רצון המשווקים להשפיע על הקהל הרחב כדי ליצור ביקוש ועניין לתרופות ישירות מצד הקהל. פירסום ישיר לקהל של תרופות מרשם שיהיה מבוקר, מאוזן, יחייב להדגיש גם את האזהרות ותופעות הלואי עדיף על פרסומים סמויים המעבירים מידע מרומז וחלקי.

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה