הבדלים ברמות ה-IL-8 בנוזל השטיפה הברונכו-אלוואולרית בילודים פגים המצויים בסיכון לפתח מחלת ריאות כרונית (J Formos Med Assoc)

ממצאי מחקר שפורסמו לאחרונה מעידים על הבדלים ברמות הציטוקין Interleukin-8 (או IL-8) בקרב ילודים פגים הסובלים מסוגים שונים של מחלת ריאות כרונית (CLD).

הימצאות ניוטרופילים בנוזל קנה הנשימה בילודים פגים נקשר בעבר להופעה של CLD. ה-IL-8 מוכר ככמו-אטרקטנט של ניוטרופילים ובמחקר זה נבדק האם רמתו עולה בנוזל השטיפה הברונכו-אלוואולרית בילודים פגים הסובלים מסוגים שונים של CLD.

במחקר נכללו 42 ילודים שנולדו במשקל נמוך מאוד ונדרש בהם אוורור מכני. CLD התפתחה ב-28 מהם, בעוד 14 מהם החלימו ללא הופעת CLD. ב-4 מקרים של ילודים נוספים נעשה שימוש במתקן איוורור מכני בשל סיבותשאינן נשימתיות והם נכללו במחקר כמקרי ביקורת.

CLD הוגדרה על-פי הצורך במתן תוספת חמצן בנשימה בגיל 28 ימים ועל-פי הממצאים בתצלום רנטגן של בית החזה. מקרי ה-CLD סווגו ל-3 תת-קבוצות: דיספזיה ברונכו-ריאתית (או BPD), סינדרום Wilson-Mikity (או WMS), ואי-ספיקת ריאות כרונית של הפג (CPIP).

הממצאים מעידים כי רמות ה-IL-8 בנוזל השטיפה הברונכו-אלוואולרית גבוהות משמעותית בקבוצת ה-CLD בגיל 8 ימים, בהשוואה לרמות שנתקבלו בנבדקים שלא פיתחו CLD (ערך p < 0.05). בילודים ללא CLD עלתה רמת ה-IL-8 מערך של 963pg/mL ביום הראשון לאחר לידתם לערך של 1463pg/mL ביום הרביעי ואז פחתה לערך של 1000pg/mL ביום השמיני.

בקרב ילודים שאובחנו עם BPD, עלו רמות ה-IL-8 מערך של 925pg/mL ביום הראשון לאחר הלידה לערך של 2650pg/mL ביום השמיני ואז פחתו בהדרגה עד לערך של 1500pg/mL ביום ה-28. בילודים שאובחן בהם WMS הופיעו רמות Iך-8 גבוהות באופן מובהק סטטיסטית החל מהיום הראשון לאחר לידתם (ערך של 4567pg/mL) ועד ליום ה-28 (ערך של 475 pg/mL), בהשוואה לילודים שסבלו מ-BPD או מ-CPIP.

החוקרים מסיקים כי זיהום עיקש עלול להיות אחד הגורמים החשובים התורמים להתפתחות CLD בילודים אלה. דפוסי התגובה השונים לזיהום שנמצאו בסוגים שונים של CLD עשויים לסייע בתכנון אסטרטגיות מתאימות למניעה ולטיפול ב-CLD המופיעה בפגים.

J Formos Med Assoc. 2005 Apr;104(4):244-8.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה