צריכה של לקטאלבומין בערב עשויה לשפר את השינה והעירנות בבוקר (Am J Clin Nutr)

צריכה של חלבון α-לקטאלבומין (A-LAC) משפרת שינה ועירנות בבוקר, על פי תוצאות מחקר אקראי קטן שפורסם בגיליון מאי של American Journal of Clinical Nutrition.

תיפקוד סרוטונין במוח נחשב כמקדם בקרת שינה ותהליכים קוגנטיבים, בעוד שהפרעות שינה והתנהגות מיוחסות לעיתים קרובות בשל חוסר בפעילות סרוטונין במוח, אומר רוב מרקוס מהולנד ושותפיו. קליטה מוחית של טריפטופן, הפרקורסר של סרוטונין, תלויית נוטריאנטים המשפיעים על זמינות טריפטופן דרך שינוי ביחס בין טריפטופן בפלזמה לסכום חומצות אמינו נייטרליות גדולות אחרות (Trp:LNAA).

A-LAC מכיל את כמות הטריפטופן גדולה ביותר מכל מקורות המזון. מטרת המחקר היתה לקבוע האם צריכה בערב של A-LAC עם תכולה של 4.8 ג’ ל-100 ג’ טריפטופן מועשר מעלה Trp:LNAA בפלזמה ומשפרת עירנות ותיפקוד בבוקר, במיוחד באנשים עם תלונות על שינה.

נבדקים בריאים עם (n = 14) או ללא (n = 14) הפרעות שינה ישנו במעבדה שני לילות נפרדים. החוקרים העריכו תיפקוד בבוקר ותזונת ערב הכוללת A-LAC מועשר בטריפטופן או חלבון פלצבו עני בטריפטופן. כמו כן נמדדו שינויי דיאטה בערב ב-Trp:LNAA בפלזמה והתנהגות ומדדי מוח לתשומת לב במהלך משימה ממושכת.

צריכה של A-LAC בערב היתה קשורה לעלייה של 160% ב-Trp:LNAA לפני שינה (P = .0001), מעט פחות ישנוניות (P = .013), ושיפור בתהליכי תשומת לב במוח בבוקר למחרת (P = .002). רק בנבדקים עם הפרעות שינה היה גם שיפור בביצועים התנהגותיים (P = .05).

דיאטה בערב העלתה זמינות טריפטופן בפלזמה ויצרה עירנות בבוקר לאחר השינה, כנראה בגלל שיפור בשינה. עם זאת, יש צורך בהוכחות נוספות כולל EEG למדדי שינה, בנבדקים עם הפרעות שינה חמורות יותר. למשל, השפעות מועילות על תיפקוד בבוקר עשויות להיות מתווכות על ידי שינויים בתנועות עין מהירות, כיוון שהם משופעים מחוסר בטריפטופן או L-טריפטופן.

Am J Clin Nutr. 2005;81:1026-1033

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה