סימבסטטין משפר תפקוד האנדותל ללא קשר להורדת הכולסטרול (Circulation)

לפי מחקר חדש עולה, כי לסימבסטטין (Simovil) יש השפעה חיובית על תפקוד האנדותל, שאינה קשורה להורדה של רמת ה- LDL כולסטרול.

לפי החוקרים, ידוע כי סטטינים משפרים את תפקוד האנדותל, ללא קשר להשפעה שלהם על LDL כולסטרול, אך עד היום לא הוכחה השפעה שכזו בבני אדם. כדי לבדוק את פעילות הסטטינים בבני אדם, החוקרים השוו את ההשפעה של סימבסטטין, להשפעה של אזיטימיב (Ezetrol), תרופה שמפחיתה LDL כולסטרול במנגנון שונה מהסטטינים.

במחקר השתתפו 20 חולים עם אי ספיקת לב. החולים הוקצו באופן אקראי לקבלה של סימבסטטין או אזטימיב במשך 4 שבועות.

החוקרים מדדו את ההרחבה כתוצאה מזרימה (FDD) בעורק הרדיאלי של החולים, לפני ואחרי מתן תוך-עורקי של ויטמין C, על מנת לקבוע את שיעור ה- FDD שמעוכב ע”י רדיקלים (∆FDD-VC). החוקרים גם העריכו הפעילות של סופראוקסידאז דיסמוטאז חוץ תאי (מערכת אנזימתית נוגדת חימצון), בעזרת הזרקה של הפרין. בנוסף נבדקו תאי אב של אנדותל מהחולים במעבדה.

נמצא כי הטיפול בסימבסטטין והטיפול באזיטימיב, הפחיתו את רמת ה- LDL כולסטרול במידה דומה. FDD השתפר מאוד בקבוצה שטופלה בסימבסטטין אך לא השתפר כלל בקבוצה שטופלה באזיטימיב. ∆FDD-VC היה נמוך יותר אחרי טיפול בסימבסטטין לעומת טיפול באזיטימיב. פעילות הסופראוקסידאז דיסמוטאז חוץ תאי עלתה ביותר מ- 100% בקבוצת הסימבסטטין ולא עלתה בכלל בקבוצת האזיטימיב. נמצא גם כי סימבסטטין העלה את מספר תאי האב של אנדותל הפעילים, כאשר לאזיטימיב לא היתה השפעה שכזו.

החוקרים הסיקו, כי 4 שבועות של טיפול בסימבסטטין משפר את תפקוד האנדותל, ללא קשר להפחתה של רמת ה- LDL כולסטרול, כנראה דרך הפחתה של העקה החימצונית.

Circulation. 2005;111:2356-2363.

לתקציר המאמר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה