טיפול קוגנטיבי התנהגותי במסגרת פסיכותרפיה יעיל בסובלים מדכאון לאחר כשלון טיפול תרופתי, ולהיפך (Archives of General Psychiatry)

ע”פ מחקר המתפרסם ב-Archives of General Psychiatry הטיפול בסובלים מדיכאון כרוני באמצעות גישה התנהגותית קוגנטיבית של  פסיכותרפיה (cognitive behavioral analysis system of psychotherapy ) או בר”ת  CBASP , נראה כיעיל במטופלים שלא הגיבו לטיפול תרופתי ב-nefazodone (שם מסחרי serzonil ). מאידך, מטופלים שלא הגיבו ל-CBASP עשויים להנות מטיפול תרופתי ב-nefazodone .

המחקר השווה בין תגובות של מטופלים עם דיכאון כרוני אשר לא הגיבו לטיפול ב-CBASP או לטיפול התרופתי במשך 12 שבועות, לאחר שבוצעה הצלבה – והטיפול הוחלף. 

השתתפו 79 מטופלים בקבוצת הנפזודון, ו-61 בקבוצת ה-CBASP .  קבוצה של 13 מטופלים נשרה במהלך המקדים של המחקר, 22 מקבוצת הנפזודון ו-8 מקבוצת ה-CBASP .

המינונים שבהם נעשה שימוש בטיפול התרופתי הין של בין 100 ל-600 מ”ג ליום. ה-CBASP ניתן פעמיים בשבוע ב-4 השבועות הראשונים, ולאחר מכן פעם בשבוע. תקופת הטיפול הכוללת הייתה כאמור 12 שבועות.

התוצאות העיקריות שנבדקו היו ניקוד לפי Clinician Global ImpressionsSeverity וציון של ה–thirty item Inventory for Depressive SymptomatologySelf-Report  וניקוד לפי 24 סעיפי ניקוד של סרגל המילטון לדיכאון.

לפי החוקרים, על בסיס ניתוח הנתונים של המטופלים שסיימו את המעקב, נמצא כאמור שהמעבר משיטה טיפולית אחת לשנייה שיפר את התוצאות באופן משמעותי ומובהק סטטיסטי. (אם כי הנתונים איבדו מובהקות סטטיסטית כאשר נלקחו בחשבון גם הנושרים מהמחקר).

המעבר מהטיפול התרופתי ל-CBASP היה קשור עם פחות נשירה כתוצאה מתופעות לואי, דבר שמסביר את שיעורי המעבר וההתמדה הגבוהים יותר ל-CBASP אשר היו 57% בהשוואה ל-42% לטיפול התרופתי.

מכל מקום כאמור, החוקרים מסיקים שכשלון בהשגת תגובה בשיטה אחת אינו צריך למנוע, ואף להיפך, את הנסיון לטפל בשיטה החלופית.

Arch Gen Psychiatry. 2005;62:513-520

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה