השימוש בסטרואידים יחד עם ביתא-אגוניסט במינון נמוך מפחית את מספר האישפוזים בחולי אסטמה (Chest)

מחקר חדש מעיד כי, שימוש רגיל בקורטיקוסטרואידים הניתנים בשאיפה (ICS) במקביל לשימוש מוגבל באגוניסטים של ביתא-2 בעלי טווח פעולה קצר (ISABA) עשוי להפחית את הסיכון לאישפוז בשל התקפי אסטמה, ללא תלות בחומרת המחלה.

החוקרים מציינים כי הממצאים תומכים בדיווחים קודמים שמצאו קשר בין שימוש עודף ב-ISABA לבין עליה במורבידיות ובתמותה הכרורות במחלת האסטמה.

במחקר הנוכחי השתתפו כמעט 30,000 נבדקים שסבלו מ-5 ביקורים אצל הרופא בשל מחלת האסטמה במהלך העשור האחרון, לכל הפחות. המידע שנאסף ממאגר הנתונים Saskatchewan Health databases נותח בכדי לקבוע את תדירות השימוש ב-ICS וב-ISABA ואת שכיחות האישפוזים בקרב הנבדקים.

אסטמה חמורה הוגדרה כמחלה הכרוכה בביקור אחד אצל הרופא בכל 3 חודשים, לכל הפחות, בממוצע, לאורך תקופת המעקב. יתר המקרים סווגו כחמורים פחות. השימוש ב-ISABA וב-ICS הוגדר כמועט או כרב, כאשר לא נצרכה יותר מקופסא אחת בחודש וכאשר נצרכה יותר מקופסא אחת בחודש, בהתאמה.

בקרב הנבדקים שסבלו מאסטמה חמורה, הכפיל שימוש רב ב-ISABA, בהעדר שימוש ב-ICS, את הסיכון לאישפוז בשל מחלת האסטמה. בניגוד לכך, הסיכון לאישפוז הופחת כאשר נעשה שימוש מועט ב-ISABA במקביל לשימוש רב או מועט ב-ICS.

ההשפעות השליליות של שימוש רב ב-ISABA הודגשו אפילו יותר בחולים שסבלו ממחלה חמורה פחות. ללא שימוש ב-ICS, העלה השימוש ב-ISABA את הסיכון לאישפוז פי 10 בקבוצת חולים זו. הוספת ICS הפחיתה את העליה בסיכון, אך לא ביטלה אותה.

החוקרים מציינים כי הממצאים תומכים בקוים המנחים בקנדה, הממליצים על שימוש רגיל ב-ICS יחד עם ISABA כאשר יש צורך בכך. הם מסיקים כי השימוש ביותר מקופסא אחת של של ISABA בחודש הינו טיפול בלתי נכון.

לידיעה במדסקייפ

Chest 2005;127:1242-1251.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה