ויאגרה מונעת נזק לבבי המושרה על-ידי תרופה נגד סרטן (Circulation)

חוקרים מדווחים כי ויאגרה, התרופה הפופולרית לטיפול באין-אונות, מונעת נזק לבבי הנגרם על-ידי תרופת כמותרפיה פוטנטית השכיחה בשימוש בטיפול בסרטן שד, בלוקמיה ובסרקומות.

המחקר מדגים לראשונה כי מתן ויאגרה (sildenafil citrate) במינונים רפואיים, שעה לפני מתן התרופה נוגדת הסרטן doxorubicin (או DOX), מונע נזק לבבי ברמה התאית. המחקר מראה גם כי ויאגרה מונעת גם קרדיומיופתיה וכשל לבבי במודל בעכברים. יתר על כן, החוקרים הבחינו בירידה בתמותה התאית המושרית על-ידי DOX, בשיפור בתיפקוד הלב ובירידה באי-התקינויות האלקטרו-פיזיולוגיות הקשורות במחלת לב.

פרופסור Kukreja, החוקר הראשי, מסביר כי המחקר מעלה הבטחה לשימוש אפשרי ב-sildenafil בחולים המקבלים DOX במסגרת הטיפול הכמותרפי, במטרה להפחית את שכיחות הקרדיומיופתיה המושרית.

ד”ר Kukreja מציין כי ויאגרה מייצבת את המיטוכונדריות, מגנה עליהן מפני נזקי רדיקלים חופשיים ומגוננת מפני תיפקוד לקוי של הלב הנגרם בשל הטיפול באמצעות DOX באמצעות פתיחת תעלות KATP במיטוכונדריות בתאי הלב.

מיטוכונדריות הן אברונים תאיים חיוניים בהמרת חמצן ל-ATP, המהווה דלק לתיפקוד התאי. ד”ר Kukreja מסביר כי רדיקלים חופשיים נוצרים במיטוכונדריות של תאי הלב בשל נטילת DOX ומובילים לפגיעה בתיפקוד התאי התקין, דבר המוביל למוות תאי מתוכנן של תאי הלב. במהלך הזמן, נקשרה תמותת התאים לירידה בתיפקוד הלבבי ולכשל לב.

DOX היא תרופה כמותרפית יעילה השכיחה בשימוש בטיפול בגידולים מוצקים ובגידולי רקמת דם רבים. למרות היעילות הרפואיות שלה בטיפול בסרטןף נקשר השימוש בה להופעה של קרדיומיופתיה מאוחרת ומתקדמת, המופיעה לרוב כמה שנים לאחר השלמת הטיפול.

ד”ר Kukreja מציין כי ויאגרה יכולה לגונן על הלב מפני הנזק המפריע לתיפקוד התאי התקין.

ד”ר Kukreja וקבוצתו החלו בחקר ה-sildenafil בשנת 2002 כחלק ממחקר הנמשך עד היום בתהליכי “preconditioning”, שיטה להגן על שריר הלב מנזק עתידי חמור באמצעות חשיפתו לתקופות קצרות שבהן נמנעת זרימת דם ולכן נמנעת הגעת חמצן. במאמרים שפירסמה הקבוצה בשנת 2002 ובשנת 2003 נצפית השפעה מגוננת חזקה של ויאגרה על הלב במהלך ביצוע התקפי לב ניסיוניים במודלים בחיות ניסוי.

לתקציר הידיעה

לידיעה המקורית בכתב העת

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה