ניתן לטפל באסטמה מתמשכת קלה במחזורי טיפול במקום בטיפול יומי (N Engl J Med)

לפי מחקר חדש עולה, כי ניתן לטפל באסטמה מתמשכת קלה, בעזרת מחזורים נפרדים של סטרואידים בשאיפה או דרך הפה, ולא רק בעזרת טיפולים יומיים. לפי החוקרים זהו מחקר חלוצי והם מדגישים כי הטיפול באסטמה צריך להשיג שליטה טובה עם כמה שפחות תרופות.

החוקרים כותבים, כי אין שאלה לגבי היעילות והנחיצות של טיפולים בסטרואידים בשאיפה ובתרופות אנטי דלקתיות מסוג אנטי-לויקוטריאנים, לחולים הסובלים מאסטמה בינונית וקשה. ממצאי המחקר מראים כי לגבי אסטמה קלה, ייתכן וההנחיות לגבי טיפול יומי חמורות מדי.

המחקר כלל 225 חולים מבוגרים, שטופלו במשך שנה במחזורים קצרים של סטרואידים לפי תוכנית המבוססת על תסמיני החולה. חלק מהחולים קיבלו גם טיפול יומי בבודזוניד (budicort) או בזפירלוקסט (accolate).

נמצא כי 3 קבוצות הטיפול השיגו שיפור דומה ב- PEF בבוקר ושיעורים דומים של התקפות אסטמה. בממוצע, הקבוצה שטופלה רק במחזורי טיפול נפרדים לקחה בודזוניד 0.5 מכל שבוע. בהשוואה לטיפולים במחזורים נפרדים או לטיפול יומי בזפירלוקסט, טיפול יומי בבודזוניד הביא לשיפור הרב ביותר ב- FEV1 לפני מרחיב סימפונות, בתגובתיות הסימפונות, בשיעור האאזנופילים בליחה, ברמות החנקן החד חמצני הננשף, במדדים לשליטה על אסטמה ובמספר הימים ללא התקף. עם זאת, לא היה שוני מובהק בין הקבוצות ב- FEV1 אחרי מרחיב סימפונות או באיכות החיים. לא היה הבדל בין שימוש יומי בזפירלוקסט לבין טיפול במחזורים נפרדים, באף אחד מהמדדים.

לפי החוקרים, רוב החולים חוששים מטיפול יומי בסטרואידים. ממצאי המחקר מראים, טוענים החוקרים, כי באסטמה קלה ולפחות לטווח הקצר, ניתן להימנע מטיפול שכזה. עם זאת עדיין לא ברור מה המשמעות של הימנעות מטיפול יומי לגבי תפקוד דרכי הנשימה בטווח הארוך.

החוקרים מדגישים, כי ע”י הימנעות מטיפול יומיומי ניתן לחסוך עד $150 לחודש לחולה.

N Engl J Med. 2005;352:1519-1528, 1589-1591

לידיעה המלאה במדסקייפ

לתקציר המאמר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה