פעילות גופנית עשויה להפחית את ערכי לחץ הדם הדיאסטולי, אך לא הסיסטולי, בחולים מבוגרים יותר (Arch Intern Med)

על-פי תוצאותיו של מחקר אקראי שפורסם לאחרונה, ששה חודשים של פעילות ארובית ושל אימוני התנגדות גוררים הפחתה בלחץ הדם הדיאסטולי, אך לא בלחץ הדם הסיסטולי, בקרב חולים מבוגרים יותר הסובלים מיתר לחץ-דם (HTN) מתון. נראה שהיתרון קשור לשינויים בקומפוזיצית הגוף ולא לעליה בכושר הגופני.

החוקרים כותבים כי בשל הבדלים הקשורים בגיל הגורמים ליתר לחץ הדם, לא בקוק האם הקוים המנחים בנוגע לפעילות גופנית להפחתת לחץ הדם תקפים גם באנשים המבוגרים יותר. הם מוסיפים כי כמה מחקרים שנערכו באנשים מבוגרים יותר בדקו את השינויים בלחץ הדם, ביחס לשינויים בקומפוזיצית הגוף וברמת הכושר הגופני.

במחקר ה-Senior Hypertension and Physical Exercise (ה-SHAPE), חולקו הנבדקים באקראי לתוכנית מפוקחת בת ששה חודשים של אימונים ארוביים בשילוב אימוני התנגדות או לפעילות פיזית רגילה יחד עם יעוץ דיאטטי. בתחילת הניסוי, היו גילאי הנבדקים 55-75 שנים, וערכי לחץ הדם הסיסטולי (SBP) עמדו על 130-159 מ”מ כספית או שערכי לחץ הדם הדיאסטולי (DBP) שלהם עמדו על 85-99 מ”מ כספית.

בהשוואה ל-53 נבדקי הביקרות שהשלימו את המחקר, התקבלו בקרב 51 הנבדקים בקבוצת ההתערבות שהשלימו את המחקר שיפורים מובהקים סטטיסטית ברמת הכושר הגופני וביכולת הארובית, עליה במסת הגוף הרזה, וירידה ברמות השומן הכללי והשומן הבטני. הירידות הממוצעות בערכי ה-SBP וה-DBP, בהתאמה, עמדו על ערכים של 5.3 ו-3.7 מ”מ כספית בקרב נבדקי קבוצת ההתערבות ועל ערכים של 4.5 ו-1.5מ”מ כספית בקרב נבדקי קבוצת הביקורת (P < .001 בכל ההשוואות).

השינוי הממוצע בערך ה-SBP מתחילת הניסוי היה דומה בשתי הקבוצות (ירידה של 0.8 מ”מ כספית; P = .67), ואילו הירידה הממוצעת בערכי ה-DBP היתה גדולה יותר בקרב נבדקי קבוצת ההתערבות (בשיעור של 2.2 מ”מ כספית; P = .02). מידת הנוקשות של האאורטה, שנמדדה באמצעות מהירות ה-aortofemoral pulse-wave, לא השתנתה באף אחת מהקבוצות. שיפורים בקומפוזיצית הגוף נמצאו קשורים ל-8% מהירידה בערך ה-SBP (ערך P = .006) ול-17% מהירידה בערך ה-DBP (ערך P < .001).

לא נמצאו הבדלים בין המינים מבחינת הירידה בערכי לחץ הדם, וההבדלים המשמעותיים היחידים הקשורים במין היו יתרונות גדולים יותר מבחינת כוח וירידה רבה יותר בכמות השומן הבטני בקרב הנבדקים הגברים.

מגבלות המחקר כוללות העדר קבוצת ביקורת אמיתית, תרומה אפשרית של המעקב המתמשך במסגרת המחקר לירידה בערכי לחץ הדם, וכוח מופחת מכדי לאמת את העובדה שהאימון הגופני עצמו השרה את השינוי בלחץ הדם.

החוקרים כותבים כי תוכנית בת ששה חודשים של פעילות גופנית ארובית ואימוני כוח הפחיתה את ערכי ה-DBP, אך לא את ערכי ה-SBP בקרב נבדקים מבוגרים יותר הסובלים מיתר לחץ-דם מתון, בהשוואה לקבוצת הביקורת. הם מוסיפים כי העדר השיפור במידת הנוקשות האאורטית מעיד שאנשים מבוגרים יותר עלולים להראות עמידות לירידות ב-SBP המושרות באמצעות פעילות גופנית וכי שיפורים בקומפוזיצית הגוף נקשרו לירידות בלחץ הדם ויתכן שהם הדרך שבה פעילות גופנית משפרת את הבריאות הקרדיווסקולרית בנשים ובגברים מבוגרים יותר.

לידיעה במדסקייפ

Arch Intern Med. 2005;165:756-762

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה