השפעת שימוש בשני עורקי החזה על זיהום סטרנלי: תפקיד קציר העורק בצורתו ה-”שלודהד” (skeletonized)

 דר’ רם שרוני, עורך מדור כירורגיה לב חזה

Ruggero De Paulis , Italy, JTCVS, 2005;129(3): 536-43

מטרה: מטרת העבודה היתה לקבוע את הסיכון היחסי של זיהום סטרנלי בחולים העוברים ניתוח מעקפים תוך שימוש בשני עורקי שד וכן להעריך האם ובאיזו מידה הטכניקה של skeletonization מורידה סיכון זה.

שיטות: נתונים אשר נאספו באופן פרוספקטיבי מחולים שעברו ניתוח מעקפים כליליים ושבהם נעשה שימוש בלפחות עורק שד אחד. 450

 חולים אחרונים אשר בהם נקצרו (גויסו) שני עורקי החזה הושוו ל-450 חולים בהם נקצר עורק שד אחד בלבד.

עורק השד השמאלי (LIMA) תמיד נקצר עם הוורידים והפסיה (pedicled). בקרב החולים שבהם נקצרו שני עורקי החזה, ב- 300 חולים שני העורקים נקצרו עם הפסיה והוורידים וב-  150 חולים שני עורקי החזה נקצרו בשיטת  skeletonized.

תוצאות: בהשוואה לעורק חזה בודד, קציר שני עורקי החזה, pediculated או skeletonized מעלה את הסיכון לזיהום סטרנלי עמוק (1.1% vs 3.3% vs 4.7%; P = .01) או זיהום שטחי של הפצע בחזה (4.8% vs 7.8% vs 12%; P = .002).

המנבאים הבלתי תלויים לזיהום עמוק בחזה היו קציר עם הפסיה והוורידים (pedicled) של עורק החזה (odds ratio, 4.1), מחלה וסקולרית פריפרית (odds  (ratio, 3.1 ופתיחת חזה בשל דמם (odds ratio, 8.2). המנבאים לזיהום שטחי של הפצע בחזה היו קציר עם הפסיה והורידים (odds ratio, 4.1), מין נקבה (odds ratio,2.2),  וסכרת (odds ratio, 1.7).

בחולי סכרת, לא היה הבדל בשכיחות הזיהום בין חולים שקיבלו עורק חזה בודד או 2 עורקי חזה.

מסקנות: שימוש בשני עורקי חזה כרוך בשכיחות גבוהה יותר של זיהום בפצע בחזה בהשוואה לשימוש בעורק חזה בודד. הפרדת עורקי החזה בשיטת skeletonized מוריד סיכון זה. קציר שני עורקי החזה יכול להיות מועיל לחולים בסיכון גבוה לזיהום בפצע.

הערות עורך (ד”ר רם שרוני):

בניתוח פרמטרים טרום ניתוחיים מסתבר שקבוצת החולים בהם נעשה שימוש בשני עורקי חזה היו, באופן מובהק, צעירים יותר אך עם מחלה כלילית יותר מפושטת.

בנוסף, אחוז החולים שסבלו מאי ספיקת כליות ומחלת ריאת כרונית היה גבוה באופן משמעותי בקבוצת החולים של “שני עורקי החזה”. גם משך זמן המלחץ האורטלי היה ארוך יותר באופן משמעותי בקבוצת חולים זו.

העובדה שהקבוצות לא היו מאוזנות מבחינת גורמי הסיכון עלולה לגרום להטיית התוצאות באנליזת התוצאות ולמסקנה הבלתי מתבקשת ש “שימוש בשני עורקי החזה מעלה את הסיכון לזיהום..”.

בשל חוסר האיזון בין הקבוצות, נעשה שימוש ב-“אנליזה רבת משתנים”  (multivariate analysis) ואכן מבחן סטטיסטי זה לא מצא ששימוש בשני עורקי החזה מעלה את השכיחות לזיהום אלא שיטת ההוצאה (pedicled vs skeletonized) בנוסף לפרמטרים נוספים (PVD, פתיחה חוזרת בשל דמם).

אמנם המחברים ציינו בפרק “מגבלות המחקר” את חוסר האיזון בין הקבוצות אך הקורא שאינו בקיא בסטטיסטיקה בסיסית עלול להפנים מסקנה שאינה מבוססת דיה.

בעבודות שונות, בינהן עבודה שחוברה בארצנו [1], נמצא שמחלת ריאות כרונית היתה פרמטר מובהק באסוציאציה עם זיהום סטרנלי ואכן כירורגים המיישמים את גיוס שני עורקי החזה באופן רוטיני נמנעים במקרים רבים מגישה זו בחולים עם מחלת ריאות משמעותית ומסתפקים בעורק חזה בודד בתת קבוצה של חולים אלו.

מסקנת המחברים באשר לשימוש בשני עורקי חזה תואמת דיווח ישראלי קודם [2,3] באשר להעדר עליה בשכיחות זיהומים סטרנלים בחולי סכרת ולפיכך הפרקטיקה הנהוגה בחלק מהמרכזים המובילים בתחום רווסקולריזציה עורקית הנה קציר שני עורקי חזה גם בחולים עם סכרת (שאינם מטופלים באינסולין).

לציין את החשיבות הרבה בשימוש בשני עורקי החזה גם בחולי סכרת (שאינם מטופלים באינסולין) שכן הודגם שיפור בתוחלת חיים וירידה בנחיצות בהתערבויות חוזרות ואוטמי שריר הלב בחולים אלו, בהם נעשה שימוש בשני עורקי החזה [2,3]. 

שימוש בשני עורקי החזה לאחר skeletonization הינו רוטיני במרכזים רפואיים מסויימים.

אמנם זמן גיוס העורקים הוא ממושך יותר, אך מתקבל עורק ארוך יותר, המאפשר השקות צדדיות בצורה קלה יותר תוך הפחתה בדווסקולריזציה של הסטרנום.

מתאפשרת רווסקולריזציה מלאה של המערכת השמאלית של הלב (LAD+Cx) ע”י שתלים עורקים עם יתרון ארוך טווח בהישרדות והימנעות מנחיצות בפרוצדורות לבביות חוזרות. מומלץ איפה, בהיעדר הוראות נגד ברורות, להשתמש בשני עורקי החזה ולא להסתפק בעורק חזה בודד.

למאמר

References

1. Pevni D, Mohr R, Lev-Run O, Locer C, Paz Y, Kramer A, Shapira I. Influence of bilateral skeletonized harvesting on occurrence of deep sternal wound infection in 1,000 consecutive patients undergoing bilateral internal thoracic artery grafting. Ann Surg. 2003 Feb;237(2):277-80.

2. Lev-Ran O, Braunstein R, Nesher N, Ben-Gal Y, Bolotin G, Uretzky G. Bilateral versus single internal thoracic artery grafting in oral-treated diabetic subsets: comparative seven-year outcome analysis. Ann Thorac Surg. 2004 Jun;77(6):2039-45.

3. Lev-Ran O, Mohr R, Pevni D, Nesher N, Weissman Y, Loberman D, Uretzky G. Bilateral internal thoracic artery grafting in diabetic patients: short-term and long-term results of a 515-patient series. J Thorac Cardiovasc Surg. 2004 Apr;127(4):1145-50.

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם סוכרת מסוג 2 מעלה את הסיכון לתמותה בחולים עם קרדיומיופתיה היפרטרופית? (Cardiol Res)

    האם סוכרת מסוג 2 מעלה את הסיכון לתמותה בחולים עם קרדיומיופתיה היפרטרופית? (Cardiol Res)

    במאמר שפורסם בכתב העת Cardiology Research מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי סוכרת מסוג 2 מלווה בסיכון מוגבר לתחלואה ותמותה בחולים עם קרדיומיופתיה היפרטרופית. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שיעורי התמותה של חולים עם קרדיומיופתיה היפרטרופית ירדו בין השנים 1999 עד 2020. גורמי הסיכון למוות לבבי פתאומי עודכנו בקווים המנחים מטעם ה-AHC/ACCF […]

  • היעילות של חסמי ביתא ומעכבי ACE בחולים עם קרדיומיופתיה מורחבת לא-איסכמית (Cardiol Res)

    היעילות של חסמי ביתא ומעכבי ACE בחולים עם קרדיומיופתיה מורחבת לא-איסכמית (Cardiol Res)

    במאמר שפורסם בכתב העת Cardiology Research מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, התומכות ביעילות Carvedilol בשיפור קרדיומיופתיה מורחבת לא-איסכמית בהיקף גדול יותר ממעכבי ACE. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קרדיומיופתיה מורחבת לא-איסכמית הינה צורה של אי-ספיקת לב עם פרוגנוזה רעה והטיפול הטוב ביותר בחולים אלו אינו מוגדר היטב. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון באופן שיטתי […]

  • הטיפול בחולים עם מחלת כלי דם כרונית (JAMA)

    הטיפול בחולים עם מחלת כלי דם כרונית (JAMA)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 4:  מאמר שפורסם ב-JAMA מעדכן באשר להנחיות שפורסמו בכתב העת של ה-American Heart Association הכוללות מגוון היבטים בטיפול, כולל אבחון, החלטות לגבי ביצוע התערבות פולשנית לרה-וסקולריזציה, ייעוץ לשינוי אורח חיים, וטיפול תרופתי אופטימלי.

  • הטיפ השבועי עם פרופ' איתמר רז: שימור הכליה בניתוחי לב: תפקידן של חומצות אמינו במניעת אי ספיקת כליות

    הטיפ השבועי עם פרופ' איתמר רז: שימור הכליה בניתוחי לב: תפקידן של חומצות אמינו במניעת אי ספיקת כליות

    שלום וברוכים הבאים לפרק של “טיפ מחדר הרופא”.  היום נדון בנושא חשוב ביותר – כיצד ניתן לשמור על תפקוד הכליה ולהימנע מאי ספיקת כליות אקוטית לאחר ניתוחי לב. מחקרים חדשים מצביעים על כך שחומצות אמינו עשויות לשחק תפקיד חשוב במניעת אי ספיקת כליות כתוצאה מניתוחי לב. בפרק הזה נבחן את המנגנונים הפועלים, נדון בתוצאות המחקרים, […]

  • בינה מלאכותית עשויה לסייע באבחנה של קרדיומיופתיה בנשים הרות (Nature Medicine)

    בינה מלאכותית עשויה לסייע באבחנה של קרדיומיופתיה בנשים הרות (Nature Medicine)

    בדיקת סקר בהנחיית בינה מלאכותית בעזרת סטתוסקופ דיגיטאלי הכפילה את שיעורי אבחנת הפרעה בתפקוד סיסטולי של חדר שמאל בנשים הרות ולאחר-לידה בניגריה, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Nature Medicine. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קרדיומיופתיה בזמן היריון ולאחר-לידה הינה מחלה מאתגרת לאבחון עקב תסמינים החופפים עם שינויים תקינים בהיריון. בדיקות סקר בהנחיית בינה […]

  • טיפול ב-Hydroxychloroquine עשוי להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם בחולי לופוס (JAMA Netw Open)

    טיפול ב-Hydroxychloroquine עשוי להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם בחולי לופוס (JAMA Netw Open)

    טיפול ב- Hydroxychloroquine מלווה בסיכון מופחת לאוטם לבבי, אירוע מוחי ואירועים תרומבואמבוליים אחרים בחולים עם אבחנה של לופוס, השפעה מגנה זו פוחתת לאחר הפסקת הטיפול התרופתי, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין חשיפה ל- Hydroxychloroquine ובין הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים בחולי לופוס. מדגם המחקר כלל 52,883 […]

  • שינויים חריגים בקצב הלב מלווים בסיכון מוגבר לתמותה בחולי סוכרת (מתוך כנס ה-EASD)

    שינויים חריגים בקצב הלב מלווים בסיכון מוגבר לתמותה בחולי סוכרת (מתוך כנס ה-EASD)

    הפרעה בשונות היומית בקצב הלב מלווה בסיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים ותמותה מכל-סיבה בחולים עם סוכרת רבת-שנים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-European Association for the Study of Diabetes. החוקרים בחנו את הנתונים אודות 349 חולים עם סוכרת מסוג 2 (81%) או מסוג 1 ממחקר CHAMPION; כמחציתם היו נשים ובגיל ממוצע […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה