מודל המבוסס על פרמטרים בריאותיים עשוי לשפר את שיטת הקפיטציה בישראל (הרפואה)

ע”פ מאמר המתפרסם בגיליון הרפואה של חודש מרץ, נראה שקיימת גישה ושיטה אמינה ומשקפת יותר לחלוקת תקציב סל הבריאות שבאחריות קופות החולים, מאשר שיטת הקפיטציה הנוכחית. המחבר, עמיר שמואלי, מאונ’ באר שבע, ביצע חיזוי של עלויות אישפוז על בסיס ניתוח נתוני אישפוזים בישראל בין השנים 1994-1997 בעזרת תוכנת DxCG המשמשת מערכות בריאות שונות בעולם המערבי.

הרעיון המרכזי של המחקר הוא לבדוק אם ניתוח רב משתנים המתבסס על פרמטרים בריאותיים (למשל חולי סוכרת) יאפשר חיזוי טוב יותר של צרכי בריאות ועלויות אישפוז, מאשר הסתמכות על גיל ומין בלבד, שזהו הבסיס לשיטת הקפיטציה הנוכחית.

כאמור, הכותב הגיע למסקנה שיש מקום לעשות שימוש במודל מעין זה כדי לשפר את שיטת הקפיטציה הקיימת. הערה מוזרה במקצת המוצגת במחקר היא התנגדות קופות החולים להעביר מידע לצורך עריכת המחקר…

לאבסטרקט

למאמר המלא

הערת המערכת:

מוזר שקופות החולים סירבו לשתף פעולה ולהעביר מידע לצורך מחקר חשוב זה. שיפור של שיטות הקפיטציה אמור להיות אינטרס וצורך של כל הקופות. נושא הקפיטציה נמצא גם במחלוקת, ולמיטב ידיעתנו אף בתהליך משפטי לאור טענות כללית לחלוקה בלתי צודקת של המשאבים.

לאחרונה אף התפרסם שסקר איכות ברפואה המבוצע ע”י משרד הבריאות אמור גם הוא להיות גורם המשפיע על חלוקת המשאבים בין הקופות, וע”פ תחקיר מיוחד שנעשה על ידנו, הודיענו דובר משרד הבריאות שאכן הכוונה היא ליישם נתוני הסקר בשיקלול הקפטיציה בשנים הקרובות.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה