משלנו -יתרון הפורמולות המועשרות בחיידקים פרוביוטיים, Pediatrics, מתוך jc 433 , למנויים – חינם!

חיידקים פרוביוטיים,  חיידקים חיים, לא פתוגניים, מתרבים בדרכי העיכול, ומדכאים ההתרבות  של  חיידקים שכיחים במעיים וכל זה יתרון למארח.

תינוקות יונקים, עשירים באוכלוסיית חיידקי מעי פרוביוטיים. מקובל לחשוב שאוכלוסיית החיידקים הזו במעי, מדכאת חיידקים פתוגניים ומונעת הופעת גסטרואנטריטיס.

יצרני הפורמולות, המעונינים לשפר את איכות תוצרתם, החלו להוסיף פרוביוטיקה לאבקת חלב.

המחקר לפנינו תוכנן על ידי קבוצת רופאים בבאר שבע.

מטרת המחקר לברר האם תוספת חיידקים פרוביוטיים לפורמולות מצמצמת את מספר המחלות הזיהומיות בתינוקות. במחקר נבדקו תינוקות מגיל ארבעה ועד עשרה חודשים אשר בקרו במשפחתונים. משפחתונים היא כידוע סביבה נוחה להידבקויות, בעיקר במחלות מעיים ומחלות רספירטוריות .

במחקרם החוקרים השתמשו בשני זנים של פרוביוטיקה:

קבוצה אחת קיבלה את הפורמולה הבסיסת אליה הוסף Bifidobacterium lactis. 

קבוצה שנייה קיבלה את הפורמולה הבסיסית אליה הוסף Lactobacillus reuteri. 

קבוצת הביקורת קיבלה את הפורמולה הבסיסית בלבד.

כל תינוק נשאר במעקב לתקופה של  12 שבועות. ההורים נתבקשו למלא שאלון יומי  לדווח על סימני שלשול, עלייה בחום הגוף או מחלות רספירטוריות. ההורים נתבקשו גם לציין כאשר התינוק נעדר מהמשפחתון, ביקרו אצל רופא ואילו תרופות הוא נטל.  בנוסף כאשר נמצא כי התינוק חולה, הוא נבדק על ידי אחד החוקרים. 

השאלון התייחס גם לכמויות המזון שהתינוק אכל, לפליטות ולמספר התקפי בכי.

במחקר השתתפו 200 תינוקות:- 60 קיבלו פורמולה ללא תוספת, כ 70ניזונו בפורמולה עם תוספת של Bifidobacterium lactis  ומספר דומה עם פורמולה ותוספת של Lactobacillus reuteri. 

ברור כי החוקרים דאגו לכך שהקבוצות היו דומות בפרמטרים שונים כגון: משקל בלידה, גיל בכניסת החולים למעקב, משךתקופת ההנקה לפני כניסתם למחקר וכן הלאה.

בתום המחקר נמצא שהתינוקות בקבוצת הביקורת סבלו ממספרגדול יותר של ימי חום, היו להם יותר התקפי שלשול והשלשול נמשך זמן רב יותר.  

השוואה בין שני החיידקים הפרוביוטיים  הראתה כי Lactobacillusreuteri   עדיף. 

בקבוצה שקבלה Lactobacillus  reuteri  נרשמו פחות ביקורים במרפאות, פחות העדריות ממשפחתונים ופחות מרשמים לתרופות אנטיביוטיות.

הוספת הפרוביוטיקה לא נמצאה יעילה לגביהיארעויות של מחלות רספירטורויות ודלקות באוזן התיכונה.

חשוב להוסיף, לפרוביוטיקה לא היו תופעות לוואי.  פתוגנים נמצאו בכמויות שוות בצואה של הילדים בשלושת הקבוצות. יתכן אפוא שמתן פרוביוטיקה מדכא את הפתוגניות של חיידקי  המעיים אך לא את מספרם.

בדיון החוקרים מציינים כי הם בחרו בשני זני החיידקים  הפרוביוטיים הנמצאים היום בשימוש רב  ומשניהם lactobacillus reuteri   LGG כנראה יעיל יותר. 

הערת העורך:  שני ממצאים בולטים במחקר זה. אחד, כי ניתן להפחית את מספר התינוקות שיסבלו משלשול באוכלוסייה, כאשר הם ניזונים בפורמולה מועשרת בפרוביוטיקה. עדיין לא נקבע המינון המיטבי. הממצא השני, לפרוביוטיקה יתרון  נגד  זיהומים במעי אך לא נגד מחלות רספירטוריות. המחקר התנהל בקפידה והממצאים משכנעים. 

חזק וברוך פרופ’ ויצמן, ד”ר אסלי וד”ר אלשייך. 

המאמר הופיע בירחון   Pediatrics מחודש ינואר 2005   


Effect  of probiotic infant fomula on infections in child care centers: Comparison of two probiotic agents, Weizman Z, Asli G, Alsheikh A., Pediatrics 2005;115:5-9.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה