טיפול הורמונלי סיסטמי עלול להעלות סיכון לאי שליטה במתן שתן (JAMA)

טיפול הורמונלי מערכתי מעלה סיכון לאי שליטה במתן שתן (UI) או מחמיר את מצבן של נשים הלוקות במצב זה, על פי אנליזה נוספת של מחקר בריאות נשים (WHI) שפורסמה בגיליון פברואר של JAMA.

טיפול הורמונלי לגיל המעבר (MHT) הינו יעיל מעבר להקלה בגלי חום, הזעות לילה ויובש וגינלי, ולעיתים קרובות נרשם לטיפול ב-UI, כותבת סוזן הנדריקס ושותפיה מדטרויט, מישיגן.

ב-WHI, נשים נבחרו באקראי על בסיס מצב כריתת רחם לטיפול או פלצבו באסטרוגן ופרוגסטין (E+P) או אסטרוגן בלבד (E). קבוצת E+P כלל 8,506 נשים שקיבלו 0.625 מ”ג ליום של אסטרוגן אקווין מצומד (CEE) ו-2.5 מ”ג ליום מדרוקסיפרוגסטרון אצטט (MPA; CEE + MPA), והושוו ל-8,201 נשים שקיבלו פלצבו.קבוצת האסטרוגן בלבד כללה 5,310 נשים שקיבלו 0.625 מ”ג ליום CEE, והן הושוו ל-5,429 נשים שקיבלו פלצבו.

מתוך 23,347 נשים בגיל המעבר בגילאים 50-79 שהשתתפו במחקר בין השנים 1993-1998, 23,296 (85.187%) היו עם סימפטומים של UI. התוצאה הראשונה שנמדדה היתה היקרות UI בתוך שנה בקרב נשים ללא UI בתחילת המחקר, וחומרת UI לאחר שנה בקרב נשים עם UI בתחילת המחקר.

לאחר שנה, MHT העלה את היקרות כל סוגי UI בנשים ללא UI בתחילת המחקר. הסיכון הגבוה ביותר היה ל-stress UI ולאחריו mixed UI. למרות ששילוב CEE + MPA לא היה בעל השפעה משמעותית על התפתחות urge UI, רק CEE לבד העלה את הסיכון ל-urge UI.

לגבי נשים עם UI בתחילת המחקר, תדירות השתן החמירה בשני המחקרים, וכמות UI עלתה. לאחר שנה, נשים שקיבלו טיפול הורמונלי מערכתי היו בעלות סבירות גבוהה יותר לדווח כי UI הגביל את פעילותן היומית והפריע להן.

אסטרוגן מצומד בלבד ו-CEE עם MPA העלו את הסיכון ל-UI בקרב נשים בריאות והחמירו את המצב בנשים עם UI לאחר שנה. CEE עם או ללא פרוגסטין לא מומלץ למניעה או הקלה של UI.

מיגבלות המחקר כללו חוסר הכללה לנשים שלוקחות MHT אחרים וחוסר היכולת למצוא את ההשפעה של ניתוח ל-UI או שינויים בטיפול לאורך זמן. כל טיפול הורמונלי לנשים בגיל המעבר צריך לשקול מול הממצאים הנוכחיים והסיכונים והיתרונות של הטיפול.

במאמר מערכת, ד”ר קתרין דיבו מאונ’ שיקגו באילינוי, ציינה את אחוז הגבוה של מקרי ה-UI בתחילת המחקר, המעלה את הדאגה לגבי הערכת יתר. בעיות נוספות היו bias ונשירה מהמחקר.

ד”ר דיבו מסכימה כי רופאים אינם צריכים לרשום CEE לזמן ארוך לטיפול בכל סוגי UI בנשים בגיל המעבר מגיל 50 ומעלה. היא מקווה כי ממצאים אלו יעודדו את הנשים לשאול את הרופאים לגבי אפשרויות טיפול שונות.

מחקר זה אינו המילה האחרונה בנושא טיפול אסטרוגן. האם אסטרוגן עשוי לשפר נשאר לא ידוע, במיוחד לטווח קצר ובשילוב עם טיפולים אחרים.

JAMA. 2005;293:935-948, 998-1001

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה