תרפיה התנהגותית קוגניטיבית צריכה להיות הקו הראשון לטיפול בהפרעות שינה

תרפיה התנהגותית קוגניטיבית צריכה להיות הקו הראשון לטיפול נדודי שינה על פי תוצאות מחקר שהתפרסם ב : Archives of Internal Medicine Sept.27.

כדורי שינה הן הטיפול הנפוץ ביותר לנדודי שינה, אף על פי כן טכניקה של תרפיה התנהגותית קוגניטיבית הוכחה באופן ברור כמוצלחת יותר בסיוע למרבית משתתפי המחקר בכדי להגיע לשינה תקינה.

במחקר זה נבדקו 63 אנשים  בני:  45.4 -49.1  שסבלו מקשיי הירדמות לפחות שלוש פעמים בשבוע במשך לפחות שישה חודשים. משך נדודי השינה  הממוצע היה 9 שנים.

קשיי ההרדמות הוגדרו כמשך זמן של לפחות שעה עד להגעה לשינה, כל המשתתפים תיארו לפחות תלונה אחת המתרחשת במשך היום כמו עייפות הקשורה לקשיי השינה.

הנבדקים קיבלו אחת מהאפשרויות הבאות:

1. zolpidem 10 mg לפני השינה במשך 4 שבועות ולאחר מכן הפסקה של שבועיים.

2. zolpidem 10 mg בשילוב עם תרפיה קוגניטיבית התנהגותית.

3. תרפיה קוגניטיבית התנהגותית בלבד.

4. פלצבו.

התרפיה הקוגניטיבית התנהגותית כללה מפגשים אישיים שאורכם 30 דקות, ומפגש טלפוני אחד שאורכו 15 דקות, הרפיה קוגניטיבית התנהגותית ותרפיה חינוכית.

התוצאות נבדקו על ידי: sleep latency(חוויון השינה=מהירות ההרדמות) כפי שנמדדה על ידי יומני שינה, זמן שינה כולל, ויעילות השינה (זמן השינה לחלק לזמן המוקצה לשינה), נעשה שימוש במוניטור שינה וכן נבדקו סימפטומים של הנבדקים כמו מצב הרוח במהלך היום, עייפות  וחיוניות.

הניסוי כלל שמונה שבועות של טיפול ו-12 חודשים של מעקב.

התוצאה של sleep latency של קבוצת התרפיה הקוגניטיבית התנהגותית ושל הקבוצה שקיבלה טיפול משולב השתפרה לאחר תקופת הטיפול. הייתה ירידה של 52% ב sleep latency בשתי קבוצות אלו בהשוואה ל- 17%  ו 14% בקבוצה שקיבלה פלצבו ובקבוצה שקיבלה את התרופה zolpidem .

לאחר התקופה הטיפולית קבוצת התרפיה הקוגניטיבית התנהגותית, והקבוצה שקיבלה טיפול משולב הגיעו ל sleep latency של פחות מ- 30 דקות. יעילות השינה של שתי קבוצות אלו השתפרה גם כן יותר מאשר יעילות השינה של יתר הקבוצות עם תום המחקר.

זמן השינה הכללי היה זהה בין כל קבוצות הטיפול באמצע המחקר ובתומו.

מצב הרוח במהלך היום ומדדים של עייפות וחיוניות היו זהים בכל הקבוצות שהשתתפו במחקר.

משתתפים רבים מקבוצת הפלצבו ומקבוצת הטיפול התרופתי עברו לקבוצת הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי או לקבוצת הטיפול המשולב, לאחר חשיפת הקבוצות הטיפוליות בפניהם. עקב כך המעקב אחר קבוצת הפלצבו וזו של הטיפול התרופתי לא הושלם.

ממצאי המחקר מצביעים על כך שאנשים צעירים ובגיל העמידה עם נדודי שינה הקשורים בקשיי הרדמות יכולים להפיק תועלת מרובה יותר מטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי מאשר מטיפול תרופתי.

טיפול ההתנהגותי קוגניטיבי נחשב להתערבות בקו ראשון עבור נדודי שינה כרוניים. 


Cognitive behavior therapy should be first-line therapy for sleep onset insomnia . 

          


Vega. C.( 2004 )

Medscape Medical News  CME September 28

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה