אלפוזוסין (xatral) עשוי להיות יעיל לטיפול באצירת שתן חריפה ובתחזוקה (Urology)

חסם α1 אלפוזוסין (xatral) יעיל בטיפול אצירת שתן חריפה (AUR) ובתחזוקת המצב התקין, על פי תוצאות מחקר אקראי שפורסם בגיליון ינואר של Urology. הערוך טוען כי ניתן להכליל תוצאות אלו לתרופות דומות אחרות.

חסמי אלפא 1 הוכחו כטיפול חשוב להפחתת סימפטומי דרכי השתן התחתונות (LUTS) כמו היפרפלזית ערמונית שפירה (BPH) וכן בטיפול באצירת שתן חריפה, כותב ד”ר מקניל מבית חולים באדינבורו, סקוטלנד ושותפים מקבוצת המחקר ALFAUR. על ידי הורדת מתח סימפטתי, מופחתת עמידות השלפוחית ונפח השתן השארי, שני גורמים חשובים באצירת שתן חריפה.

בשלב הראשון של מחקר זה, 360 חולים עם AUR עברו צינתור חירום וחולקו באקראי ל-10 מ”ג אלפוזוסין ליום או פלצבו למשך שלושה ימים. ללא קשר לטיפול, כל החולים עם ניסוי מוצלח ללא קטטר (TWOC) נכנסו לשלב שני וחולקו באקראי ל-10 מ”ג אלפוזוסין פעם ביום או פלצבו למשך 6 חודשים. התוצאה הראשונית היתה הצורך בניתוח BPH לאחר חודש, 3 חודשים או חצי שנה של טיפול.

אחוז הצלחת TWOC היה 61.9% (146/236) לאלפוזוסין ו-47.9% (58/121) לפלצבו (P = .01). בשלב השני, 14 (17.1%) מ-82 חולים בקבוצת אלפוזוסין ו-20 (24.1%) מ-83 בקבוצת הפלצבו נדרשו לניתוח BPH, חמש (36%) מתוך 14 לעומת 13 (65%) מתוך 20 בתוך חודש ו-8 (57%) מ-14 לעומת 17 (85%) מ-20 בתוך 3 חודשים.

הסיבה העיקרית לכישלון בשתי הקבוצות היתה ניתוח חירום בגלל חזרת AUR (ב-11 [78.6%] חולים מתוך 14שטופלו באלפוזוסין ו-16 [80.0%] חולים מתוך 20 מקבוצת הפלצבו). לאחר חודש, שלושה חודשים וחצי שנה של טיפול, אלפוזוסין שיפר את אחוזי השרידות קפלן-מאיר ב-9.6% (P = .04), 11.4% (P = .04),  ו-8.3% (P = .20) בהשוואה לפלצבו, עם הפחתה של 61%, 52% ו-29% בסיכון לניתוח, בהתאמה. גורמי סיכון לחזרת AUR וניתוח BPH היו ערכי PSA גבוהים ונפח שתן שארי לאחר TWOC.

החוקרים חישבו כי 14 גברים יצטרכו לקבל טיפול אלפוזוסין למשך חצי שנה בכדי למנוע ניתוח BPH אחד. יתרונות אלו אושרו ע”י שיפור גדול משמעותית ב-LUTS ואיכות חיים עם אלפוזוסין בהשוואה לפלצבו. במחקר זה, 10 מ”ג אלפוזוסין פעם ביום היה בעל סבילות טובה.

10 מ”ג אלפוזוסין פעם ביום העלה את הסבירות להצלחת TWOC בגברים עם אירוע ראשון שך AUR ספונטני וצריך להימשך מעבר לשלב החריף, כיוון שהטיפול מפחית את הצורך בניתוח BPH במשך תקופת הטיפול של חצי שנה.

Sanofi-Aventis מימנו את מחקר ALFAUR.

במאמר נלווה, ד”ר בוב דג’אואן וד”ר יאן קיט פונג מאונ’ וינה באוסטריה, ציינו כי החוקרים נכשלו בדיווח על חזרת AUR, שהיא נקודה חשובה בטיפול רפואי. בנוסף, היתרונות הנראים של התרופה הפעילה ירדו עם הזמן, כשהירידה בסיכון לא מגיעה לסטטיסטיקה משמעותית לאחר 6 חודשים.

מניתוח תוצאות יעילות וסבילות של חסמי אלפא, חסם אלפא הסלקטיבי השני, tamsulosin, יתן כנראה תוצאות דומות ב-TWOC לאחר AUR, כותבים ד”ר דג’אואן וד”ר פונג. אלפוזוסין מראה יעילות מתאימה במונחי הפחתת הצורך בניתוח, מעט תופעות לואי, ומתן נוח של פעם ביום, אשר יעלו רבות את היענות החולים.

ד”ר מקניל, בתגובה למאמר זה, אומר כי זה אפשרי שחסמי אלפא אחרים יהיו בעלי אותה השפעה, אך הפרמקוקינטיקה שלהם שונה, ועדיין אין הוכחה כתובה ממחקרים גדולים כי חסמי אלפא אחרים יעילים בשימוש ב-AUR.

Urology. 2005;65:83-90

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה