אוקסימטריה בבית עשויה להיות יעילה כמו בדיקת שינה (Polysomnography) בצפי תגובה לטיפול בדום נשימה בשינה (Am J Respir Crit Care Med)

אוקסימטריה בבית עשויה להיות יעילה כמו בדיקת שינה polysomnography כצופה תגובה לטיפול בדום נשימה חסימתי בשינה, על פי תוצאות מחקר שפורסם בגיליון ינואר של American Journal of Respiratory & Critical Care Medicine.

המטרה המעשית של הערכה אבחנתית ברוב מקרי דום נשימה בשינה היא לחזות למי מהחולים יש סימפטומים שישתפרו עם הטיפול, כותב ד”ר וויליאם וויטלאו מאונ’ קלגרי בקנדה. מקלטי מוניטור נייד לרישום חמצן רווי, ניתנים לשימוש בבית ללא פיקוח, וזולים יותר מבדיקת שינה.

במחקר זה פנו 288 חולים למרכז שינה בעקבות סימפטומים לדום נשימה וחולקו באקראי לבדיקת שינה או מוניטור ביתי. חולים עם מחלות אחרות או השלכות פסיכולוגיות של דום נשימה חסימתי הוצאו מהמחקר. על בסיס נתונים קליניים ותוצאות הבדיקות, העריכו מומחי שינה את הסבירות להצלחת הטיפול ביותר מ-50% (הצלחה) או פחות מ-50% (כשלון), כשהצלחה מוגדרת כעלייה גדולה מ-1.0 באינדקס איכות חיים של דום נשימה בשינה. כל החולים קיבלו 4 שבועות טיפול עם התאמה חיובית מתמשכת של דרכי הנשימה (CPAP).

שתי הקבוצות היו דומות בתכונות חולה התחלתיות, היענות, ושיפור באיכות החיים לאחר 4 שבועות. האחוזים של צפי מדוייק היו 0.61 לבדיקת שינה ו-0.64 למוניטור ביתי, שלא היו שונים משמעותית.

מיגבלות מחקר כולל מיגבלות טבעיות בניסויים תאפואטיים המשתמשים במדידות סובייקטיביות, וטיפול של 4 שבועות שאינו בהכרח צופה שיפור ארוך טווח.

יכולת הרופא המטפל לצפות תוצאות טיפול דרכי הנשימה חיובי מתמשך בחולה מסויים אינה טובה יותר משמעותית עם בדיקת שינה לעומת מוניטור אוקסימטרי ביתי. למטרות מעשיות ניתן להחליף בדיקות שינה במוניטור ביתי להערכת חולים רבים עם חשד לדום נשימה בשינה. למרות שזה אינו מספיק לכל החולים, יש לשקול זאת ברצינות כצעד ראשון בסכמה בה חולים עם תוצאות חיוביות הולכים ישירות לניסיונות טיפול ולא נבדק בהמשך האם השיפור משביע רצון.

 Am J Respir Crit Care Med. 2005;171:188-193

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה