סמנים לפעילות שחלוף העצם מנבאים פרוגנוזה גרועה בחולים הסובלים מגידול סולידי השולח גרורות לעצמות (J Natl Cancer Inst)

ממחקר חדש עולה שרמות גבוהות של N-telopeptide בשתן ושל bone-specific alkaline phosphatase בסרום מנבאות תוצאות גרועות, כולל תמותה, בחולים הסובלים מגידולים סולידים ששלחו גרורות לעצמות.

במחקר השתתפו חולים הסובלים מגרורות בעצמות עקב גידול בערמונית (n=203) או גידול ריאה מסוג non small cell וגידולים סולידים אחרים (n=238). החוקרים מדדו את רמות של N-telopeptide בשתן כמדד לספיגת עצם ואת הרמות של bone-specific alkaline phosphatase בסרום כמדד לבנית עצם.

החוקרים מצאו כאמור קשר מובהק סטטיסטית בין רמות גבוהות של הסמנים (מעל 100 nmol/mmol creatinine עבור N-telopeptide ו-146 IU/L או יותר עבור bone-specific alkaline phosphatase) לבין סיכון מוגבר לפרוגנוזה גרועה שהתבטאה בסיבוכים סקלטלים, בהתקדמות של המחלה ובתמותה.

מבין שני הסמנים לראשון היה ערך מנבא גבוה יותר, מה שמצביע, לדעת החוקרים על החשיבות של התהליך האוסטאוליטי בהתפתחות הנזק הסקלטלי.

“על פי הממצאים” סיכמו החוקרים “יש לשקול הערכה רוטינית של רמות הסמנים הללו בחולים הסובלים מגרורות בעצמות”. הם הוסיפו שמציאת רמות גבוהות של הסמנים בחולים הללו צריכה להשקל כסיבה לטיפול יותר אגרסיבי.

J Natl Cancer Inst 2005;97:59-69

לידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה