היפרטרופיה בלחץ דם, JAMA – מתוך jc 430+שאלת השתלמות, למנויים – חינם!!

ההפחתה של לחץ דם גבוה מביאה לצמצום של הסיכון לאירועים קרדיווסקולרים, אך לא לנורמליזציה שלו. ידוע כי בחולים עם יתר לחץ דם, היפרטרופיה של חדר שמאל קשורה בסיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסקולרים. מספר מחקרים מצאו ביסוס להשערה, כי מדידה של מסת חדר שמאל, וההפחתה במסה במהלך טיפול כנגד יתר לחץ דם, יכולה לספק מידע פרוגנוסטי לגבי חומרת המחלה הקרדיווסקולרית.

מחקר פרוספקטיבי זה ביקש לבדוק האם הפחתה של מסת חדר שמאל במשך טיפול ליתר לחץ דם, קשורה בשיעור מופחת של מאורעות קרדיווסקולרים. לשם כך נבדקה תת-קבוצה של 1,000 חולים מתוך מחקר ה- LIFE, מחקר שבדק את היעילות של טיפול ב- losartan וב- atenolol, בחולים עם יתר לחץ דם והיפרטרופיה של חדר שמאל. מסת חדר שמאל הוערכה על ידי מדידות אקוקרדיוגרפיות שנתיות. המדדים הפרוגנוסטים שנבדקו כללו תמותה קרדיווסקולרית, אוטם לבבי ושבץ.

אוכלוסיית המחקר כללה נבדקים בגיל ממוצע של 66 שנים, עם השמנת יתר קלה, ועם יתר לחץ דם בדרגה בינונית עד קשה. השכיחות של מחלת לב כלילית, היסטוריה של שבץ מוחי, וסוכרת, עמדה על כ- 10% לכל מחלה.

במהלך שנת הטיפול הראשונה נרשמה אצל המטופלים הפחתה משמעותית בלחץ הדם, בקצב הלב, ובמסה של חדר שמאל. לאחר השנה הראשונה נרשמה הפחתה מתונה יותר בלחץ הדם, אולם נמשכה הפחתה ניכרת במסת חדר שמאל. בסיום 5 שנות מעקב רק רבע מהנבדקים סבלו מהיפרטרופיה של חדר שמאל, לעומת 70% בתחילת המחקר.

מתוצאות המחקר עולה, כי הפחתה במסת חדר שמאל במהלך הטיפול, היתה קשורה בשיעור קטן יותר של סך ארועים קרדיווסקולרים, וכן שיעור מופחת בכל אחד מהפרמטרים: שבצים, אוטמים, תמותה קרדיווסקולרית ותמותה כוללת. השפעה זו התקיימה ללא תלות בגורמים משפיעים אחרים כגון המסה ההתחלתית של חדר שמאל בתחילת הטיפול, מידת יתר לחץ הדם, וסוג הטיפול. הקשר נותר מובהק גם לאחר תיקון בשל גיל החולים, סטטוס העישון שלהם, קיום מחלת סוכרת, אוטם לבבי קודם, שבץ קודם, ואי ספיקה לבבית.

הפחתה של 25% במסת חדר שמאל במהלך הטיפול היתה כרוכה בהפחתה של יותר מ-  20% במדד המשולב של תמותה ותחלואה קרדיווסקולריות. נרשמה גם הפחתה של כ- 15% בסיכון לאוטם לבבי, הפחתה של כ- 25% בסיכון לשבץ מוחי, והפחתה של כמעט 30% בתמותה הכוללת. ההשפעה המיטיבה נרשמה בתת-אוכלוסיות שונות; בגברים ובנשים, בגילאים השונים, וכן בחולי סוכרת.

המחקר מדגים כי מדידות סדרתיות של מסת חדר שמאל, יכולות לספק מידע פרוגנוסטי משמעותי, בחולים עם יתר לחץ דם בינוני עד קשה ועדות להיפרטרופיה של חדר שמאל בתחילת המעקב. מהתוצאות עולה כי נסיגה בהיפרטרופיה במהלך הטיפול כרוכה בפרוגנוזה עדיפה, בהשוואה להתמדה, או להחמרה של ההיפרטרופיה. יש צורך במחקר נוסף בכדי לקבוע אם ישנה הצדקה קלינית לביצוע מדידות מסוג זה באופן שגרתי. 

הערת העורך: עדות נוספת על ההכרח להפחית את לחץ הדם והרווח בעצם ההפחתה של לחץ הדם.

Prognostic Significance of Left Ventricular Mass Change During Treatment of Hypertension

Richard B. Devereux, MD, JAMA. 2004;292:2350-2356

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה