טיפולי vertebroplasty עשויים להפחית את הגבנון בחולים מסוימים (Radiology)

על-פי תוצאות מחקר שפורסמו לאחרונה, מתן טיפולי vertebroplasty דרך העור (PV) עשוי להפחית את הגבנון (kyphosis) בחולים מסוימים.

החוקרים כובתים כי מאז שתואר לראשונה, היתה מטרת הטיפול ב-PV לטפל בכאב בשל גרורות בחוליות או בשל שברי דחיסה שאיננו מגיב לטיפולים הקונבנציונאלים. הם מסבירים כי עד כה לא בוצע אף מחקר אקראי מבוקר שהראה יתרון של הטיפול, על-פני מתן פלצבו, בטיפול בשברי קריסה אוסטיאופורוטיים בחוליות.

החוקרים טיפלו ב-46 חולים שסבלו מקריסה אוסטיאופורוטית של החוליות, בינהם 27 מקרים של thoracic collapse ו-19 מקרים של lumbar collapse באמצעות PV בתנוחת hyperlordosis. לפני הניתוח, הוערכה יכולת ההפחתה בגבנון בהבדל הזויתי בין התנוחה הטבעית ובין תנוחת ה-hyperlordosis, והפחתה יעילה הוגדרה כהבדל זויתי בתנוחות הטבעיות לפני ואחרי ה-PV.

במקרים שבהם יכולת ההפחתה היתה גדולה מ-5° (כ-31 מקרים המהווים 67%) נתקבלה ירידה בשיעור של 34% בממוצע (6.5°/19.1°). בהמשך, הופיעה במקרים אלה ירידה של 14° או פחות בזוית המקומית, עם ירידה ממוצעת של 6.43°. במקרים שבהם נמצאו סדקים בתוך החוליות (כ-20 מקרים המהווים 43%) ב-hyperlordosis הופיעה רמה גבוהה יותר משמעותית של הפחתה בגבנון בהשוואה למקרים שבהם לא נמצאו סדקים (7.2° לעומת 4.9°; ערך P < .01).

מגבלות המחקר כוללות גודל מדגם קטן יחסית ותקופת מעקב קצרה יחסית ללא מידע אודות רמת ההקלה בכאב לטווח הבינוני ולטווח הארוך ואודות התרחשות של קריסות חדשות.

החוקרים כותבים כי טיפול vertebroplasty עשוי להפחית את הגבנון הנגרם בשל קריסת חוליה מקומית וכי בחולים מסוימים עשויה השיטה לספק הזדמנות לשיפור העיוות בעמוד השדרה, בנוסף ליצירת הקלה בכאבים.

Radiology. 2004;233:891-898

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה