אכילת בוטנים מרוכזים עשויה להפחית את הסיכון להישנות בקרב ילדים המפתחים אלרגיות לבוטנים (J Allergy Clin Immunol)

על-פי תוצאות מחקר אקראי שפורסמו לאחרונה, אכילת בוטנים מרוכזים עשויה להפחית את הסיכון להישנות בקרב ילדים המפתחים אלרגיות לבוטנים.

 החוקר הראשי, ד”ר Wood, מסביר כי המנגנון המדויק שבו עלולה להישנות אלרגיה לבוטנים איננו ידוע, אך ברור שבילדים במחקר שאכלו צורות מרוכזות של בוטנים לעיתים קרובות נמצא סיכוי נמוך משמעותית להופעת הישנות של האלרגיה.  

החוקרים השתמשו בשאלונים, בבדיקות עור ובמדידת רמות ה-IgE הספציפיים לבוטנים (PN-IgE) והעריכו 68 חולים, בגילאי 5-21 שנים, שנחשבו כחולים שבהם נפתרה בעית האלרגיה לבוטנים. החולים, פרט לאלו שבהם ההיסטוריה של ראקצית הישנות אפשרית היתה כה משכנעת שהאתגר עלול היה להוות סיכון עבורם, הוזמנו להשתתף במחקר כפול סמיות ומבוקר על-ידי פלצבו במזון המאתגר (DBPCFC). 

מתוך 47 החולים שהראו סבילות לבוטנים, 34 עיכלו מוצרי בוטנים מרוכזים לפחות פעם בחודש, ו-13 אכלו בוטנים לעיתים רחוקות או בכמויות מעטות, אך עברו את ה-DBPCFC. ב-18 חולים נקבע שהמצב לא מוגדר משום שהם אכלו בוטנים לעיתים רחוקות או בכמויות מעטות אך סרבו לעבור את ה-DBPCFC. השתתפותם של 12 חולים שאובחנו במקור כאלרגיים לבוטנים בהתבסס על תוצאת בדיקת עור SPT חיובית או על מדידת רמות ה-PN-IgE נפסלה.

שיעור ההשנות הכללי היה 7.9% (95%CI, 1.7%-21.4%). בשלושה מתוך 15 החולים שהמשיכו לצרוך בוטנים לעיתים נדירות או בכמות מוגבלת (60%) התרחשו הישנויות, אך באף אחד מ-23 החולים שאכלו בוטנים לעיתים קרובות לא הופיעה הישנות (P = .03).

החוקרים כותבים כי ילדים המפתחים אלרגיה לבוטנים מצויים בסיכון להישנות, והסיכון גבוה משמעותית בקרב חולים הממשיכים להמנע מאכילת בוטנים לאחר העלמות התגובה האלרגית. בהתבסס על הממצאים הם ממליצים לחולים לאכול בוטנים לעיתים קרובות ולשאת עימם אפינפרין עד שמופיעה בהם סבילות מתמשכת לבוטנים.

מגבלות המחקר כוללות גודל מדגם קטן והערכת יתר או הערכת חסר אפשרית של שיעור ההישנות האמיתי.

ד”ר Wood מציע כי מחקרים נוספים עשויים לסייע בזיהוי חולים המצויים בסיכון גדול יותר להישנות של אלרגיה לבוטנים. הוא מציין כי אז ניתן יהיה להמליץ לחולים אלה להמשיך להמנע מבוטנים במהלך חייהם ולא להסתכן בהתפתחות ריאקציה אלרגית רצינית בעתיד כשהאלרגיה תופיע בשנית.

J Allergy Clin Immunol. 2004;114:1195-1201

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה