מבחן מאמץ – האם שווה להתאמץ ? JAMA, מתוך jc 426 +שאלת השתלמות, למנויים-חינם!!







Global Risk Scores and Exercise Testing for Predicting All-Cause Mortality in a Preventive Medicine Program, Mehmet K. Aktas, MD, JAMA. 2004;292:1462-1468

כיום לא מומלץ לבצע מבחני מאמץ במטרה להעריך את הסיכון למחלת לב כלילית בנבדקים אסימפטומטיים בריאים, כיוון שלבדיקה ערך מוגבל באוכלוסייה זו. עבודות קוהורט מבוססות אוכלוסין הביאו לפיתוח מודלים לחיזוי הסיכון למחלת לב, דוגמת ה- Framingham Risk Score, וה- SCORE האירופאי. מחקר זה מבקש לבדוק האם שילוב של המודלים הללו עם תוצאות של מבחני מאמץ, הינו יעיל בהערכת התמותה הכוללת באוכלוסייה בריאה במסגרת מרפאתית.

המחקר כלל כ- 3,500 משתתפים בריאים שפנו על דעת עצמם למרפאה ראשונית. הנבדקים לא סבלו ממחלה לבבית, מחלת כלי דם או ממחלה צרברווסקולרית, ולא עישנו. הנבדקים הוערכו על ידי פנימאי, ועברו מבחן מאמץ, ללא תלות בסיכון הלבבי הבסיסי שלהם.

בוצע מבחן מאמץ מוגבל תסמינים לפי פרוטוקול Bruce. נעשה שימוש במודל ה- SCORE בכדי להעריך את הסיכון לתמותה מאירועים לבביים לאורך 10 שנים, על פי פרמטרים של גיל, מין, לחץ דם, כולסטרול, ועישון. הסיכון לתמותה ולאוטם הוערך גם לפי ה- Framingham Risk Score.

המעקב נמשך 8 שנים. החוקרים מצאו כי ה- Framingham Risk Score לא היה יעיל בחיזוי הסיכון לתמותה כללית, אך ה- SCORE האירופאי היה יעיל ביותר בחיזוי סיכון זה. בהתאם לכך, ניתוח הנתונים נעשה תוך שימוש ב-  SCORE האירופאי בלבד.

פרמטרים של מבחן המאמץ שהיו קשורים בסיכון גבוה לתמותה כללו התאוששות לקויה של קצב הלב, וכושר ירוד ביחס לצפוי. שינויים איסכמים במקטע ST לא נמצאו קשורים בתמותה מוגברת. החוקרים מצאו כי בנבדקים עם ציון SCORE גבוה, השינויים המתוארים במבחן המאמץ היו יעילים יותר בחיזוי הסיכון לתמותה. בחולים עם ציון נמוך, הסיכון הבסיסי לתמותה היה נמוך ביותר, ומבחן המאמץ היה יעיל פחות בניבוי הסיכון לתמותה.

לסיכום, מחקר זה קובע כי ה- SCORE האירופאי יעיל ביותר בחיזוי הסיכון לתמותה כוללת באוכלוסייה אסימפטומטית בריאה, וכך גם פרמטרים מסוימים במבחן המאמץ. מהתוצאות עולה כי בחולים הנמצאים בסיכון גבוה על פי ה- SCORE, מבחן המאמץ יעיל יותר בחיזוי הסיכון לתמותה, ונתון זה יכול לסייע לרופא הראשוני להחליט באילו נבדקים אסימפטומטים מבחן המאמץ יכול להתאים כבדיקת סקר. עם זאת, עדיין אין מידע חד-משמעי לגבי הכדאיות הכלכלית של ביצוע מבחן המאמץ באוכלוסייה בריאה, ואין ראיות כי סקר מסוג זה יכול להפחית את התמותה באוכלוסייה הנבדקת. 

הערת העורך:   מסקנות מאמר זה עשויות לסייע לנו בבחירה מושכלת של מטופלים בריאים למבחן מאמץ. ראוי להדגיש כאן שאנשים העוסקים בפעילות ספורטיבית מאומצת, לרבות ספורט תחרותי, חייבים לעבור מבחן מאמץ תקופתי. למדידת הסיכון ע”פ SCORE יש גם חשיבות רבה להעלאת המודעות של מטופלנו לרמת הסיכון שבה הם נמצאים ולשינויים הנדרשים באורח חייהם בהתאם.

בנוסף מאמר זה מוסיף נדבך בויכוח איזה משיטות הניקוד מתאימה לארצנו השיטה האמריקאית או האירופית ויכוח שעדיין נותר ללא מענה.

 למאמר


0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה