זיהום האוויר והתפתחות תפקוד הריאות (מתוך JC424 , בתשלום – למעט מנויי JC )

          

לאט, ואולי לאט מדי, אנחנו לומדים על הסכנות הכרוכות בזיהום אוויר.

לפנינו מחקר הבודק השפעת זיהום האוויר על התפתחות תפקודי הריאה בגיל 10 ועד 18 שנה.

מחקרים קודמים הסתפקו במעקב של שנתיים ועד ארבע שנים בלבד. המחקר הנוכחי, הוא הממושך ביותר שעוקב אחר התפתחות תפקודי הריאה בנוער במתאם לחשיפה למזהמים סביבתיים.

המחקר התבצע בשנים עשר אזורים בקליפורניה, בארצות הברית. והשתתפו בו 750 ילדים.

הורי הילדים התבקשו למלא שאלון שכלל פרטים דמוגרפיים של הנבדק ופרטים סביבתיים,

לדוגמא עישון פסיבי ושימוש בתנורי גז. 

כל ילד עבר שלוש בדיקות  פעם בשנה. נשתמש בתיאורי הבדיקה המקובלים באנגלית:-

1          (FVC)     Forced vital capacity    

2          (FEV1) Forced expiratory volume in the first second

3          (Maximal mid-expiratory flow rate (MMEF)

בכל אחד מהאזורים שנבחר, הוקמה תחנת ניטור לזיהום באוויר. כל שעה  נבדק ריכוז האוזון, דו-תחמוצת החנקן, גרגירים בעלי קוטר של 10 מיקרומטר ופחות, גרגירי פחם במיוחד, וכן נמדדה המצאות של חומצות אורגניות וחומצות אי-אורגניות.

התוצאות הראו יחס ישיר בין תפקוד ה FEV1  מצד אחד לבין רמות דו-תחמוצת החנקן, אדים של חומצות וגרגירים קטנים בכלל וגרגירי פחם במיוחד, מצד שני.  כמידת גובה זיהום האוויר כך ירדה רמת תיפקוד הריאות. הנזק לתפקודי הריאה הוגדר כדומה לנזק הנובע מעישון פסיבי. מקור הזיהום בעיקר מגזים שנפלטו בצינורות מפלט המכוניות, במיוחד במכוניות ומשאיות המשתמשות בדלק מסוג  דיזל.

           

מאמר מערכת מסכם את הנושא. מודעות לזיהום אוויר החלה בשנות השלושים של המאה הקודמת. בשנת 1952 הופיע ה”סמוג” הגדול בלונדון.

הערת העורך: SMOG מילה שנטבעה באותה תקופה, והיא צרוף המילים SMOKE  ו FOG. אני נוכחתי במאורע זה ועדיין רואה לפני את האוטובוסים  הזוחלים בתוך ערפל סמיך ושחור והכרטסנים ההולכים לפני האוטובוס עם פנס בידיהם כדי להאיר לנהג את הדרך.  לא עבר זמן רב עד שהאנגלים ביטלו קטרים הממונעים מקיטור, ומערכת הרכבות באנגליה  עבר לחשמל וה SMOG  נעלם כלא היה. 

רק בשנות התשעים של המאה העשרים החלו בדיקות מהימנות ויסודיות של מרכיבי האוויר והשפעתם על בריאות האוכלוסייה. התברר שזיהום האוויר אינו פוגע בריאות בלבד, אלא גם במערכת הקרדיו-וסכולרית. המאמר לפנינו מדווח על ירידה בתפקוד הריאות אך בלא שינוי ברמת התחלואה.  מחקר אחר מסב את תשומת ליבנו לקבוצות  באוכלוסייה הנמצאות בסיכון להרעה במצב הבריאותי עקב זיהום באוויר- תינוקות ו קשישים, ועליהם יש להוסיף אנשים הסובלים מבעיות כרוניות בריאה או הסובלים ממחלות  של המערכת הקרדיו-וסקולרית.

לפני חודשיים תיארנו כאן מחקר אוסטרלי המראה כי מספר מקרי המוות מסוג “מוות עריסה” –  SIDS– שכיח יותר כאשר זיהום האוויר עולה. עוד דוגמה לנזק המתחולל כתוצאה מזיהום האוויר. אני מניח שעוד יתגלו בעיות נוספות.  

המאמרים הופיעו ב New England Journal of Medicine מיום ה 13 בספטמבר 2004


The effect of air pollution on lung development from 10 18 years of age. Gauderman WJ, Avol E, Gilliland F,. et al., N Engl J Med 2004;351:1057-67. Air pollution and health. , Pope III, CA. , N Engl J Med 2004;351:1132-3.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה