לעיתים קרובות מתעלמים מויטמין D בעת הטיפול באוסטיאופורוזיס

תוצאותיהם של שני מחקרים מעידות כי לעיתים קרובות מתעלמים מצריכת ויטמין D כפקטור הקשור לבריאות העצם, אפילו בנשים המקבלות טיפול נגד אוסטיאופורוזיס.

במחקר הראשון, מדווח ד”ר Holick כי 62.5% מתוך 1,536 נשים הסובלות מאוסטיאופורוזיס קיבלו פחות מ-400IU ויטמין D, שהיא המנה היומית המומלצת כיום.

הוא מסביר כי זהו המחקר הראשון שבדק נשים המטופלות בתרופות מרשם נגד אוסטיאופורוזיס וכי הממצאים מראים שנשים אלו לא צורכות מספיק ויטמין D.

הגיל הממוצע של הנבדקות היה 71 שנים ו-92% מהן היו לבנות. הנבדקות התבקשו למלא שאלונים הנוגעים לידע שלהן אודות ויטמין D, אודות השימוש בתוספי ויטמין D ואודות היסטורית הנפילות והשברים שלהן. בנוסף בוצעו בדיקות biointact parathyroid hormone ו-25OHD בסרום, ובדיקת כימיה של הדם.

השאלונים מצאו כי כ-59% מהנשים דיווחו כי הרופא מעולם לא דן עימן על נטילת תוסף ויטמין D.

ד”ר de Papp שהשתתף במחקר מסבירה כי יתכן שהרופא דן עם הנשים על צריכת ויטמין D, אך הן לא זכרו זאת.

הוא מציין כי ייחודו של מחקר זה בכך שמחקרים קודמים בחנו את האפידמיולוגיה של חסר בויטמין D ואילו כאן ממש נמדדו רמות ויטמין D בנשים המטופלות בשל אוסטיאופורוזיס שהיה סביר להניח שיבוצע אחריהן מעקב צמוד יותר של הרופא המטפל. הוא מוסיף כי לדעתו הרופאים אינם דנים עם המטופלות על צריכת ויטמין D שכן הם עסוקים מאוד ושכחו כי קיים צורך בצריכת ויטמין D ובסידן במקביל למתן ביס-פוספונטים.  

18.7% מהנשים דיווחו על שבר בשל טראומה קלה לפני גיל 45 שנים, וכי 18.5% מהן דיווחו על שבר בשל נפילה במהלך 5 השנים האחרונות.

ערך ה-25OHD הממוצע בסרום עמד על 30.4ng/mL והחציון עמד על ערך של 29ng/mL (טווח של 7-212ng/mL). במעט יותר מ-1% מהנבדקות נמצאו רמות נמוכות מ-9ng/mL, ב-8.1% נמצעו רמות נמוכות מ-15ng/mL, ב-18% נמצאו רמות נמוכות מ-20ng/mL, ב-36% נמצאו רמות נמוכות מ-25ng/mL, וב-52% נמצאו רמות נמוכות מ-30ng/mL. יתר על כן, ב-16% מהנשים נמצאו עדויות לפעילות יתר משנית של הפארא-תירואיד כפי שהוגדר על-ידי רמות סידן תקינות בסרום ועליה ברמות הורמון הפארא-תירואיד.

כצפוי, שכיחות המחסור בויטמין D, המוגדרת כערך 25OHD נמוך מ-25ng/mL, היתה גבוהה משמעותית בקרב נשים שצרכו פחות מ-400IU ויטמין D ביום.

עוד צוין כי פרט לחלב ולמיץ תפוזים, ניתן לצרוך ויטמין D באמצעות חשיפה בת 15 דקות לקרינת שמש או באמצעות תוספי מזון וכי לפחות מחצית מהנשים הסובלות משברים בעצם הירך סובלות מחסר בויטמין D.

המחקר השני מסביר כי בעוד חסר בויטמין D מעלה את המורבידיות בקרב חולים באוסטיאופורוזיס, אפילו אנשים בריאים סובלים מהשלכות חסר בויטמין D.

ד”ר Sapountzi מצאה כי באנשים הסובלים ממחסור בויטמין D ואינם סובלים מאוסטיאופורוזיס נמצאה איכות חיים ירודה. במחקר השתתפו 24 נשים ו-5 גברים שבהם נמצאו רמות ויטמין D נמוכות מ-20ng/mL והם מילאו שאלונים בנוגע לאיכות חייהם.  

החוקרת מסבירה כי בחולים שבהם נמצאו רמות נמוכות יותר של ויטמין D התקבלו תוצאות ירודות יותר מבחינת הפעילויות החברתיות והמורבידיות. אולם, היא לא מצאה קשר בין דרוג איכות החיים לבין חומרת האוסטיאופורוזיס. המחקר מעיד, לדבריה, כי אנשים הסובלים ממחסור בויטמין D סובלים גם מכאבים וקשיים בפעילויות חייהם היום-יומיות וכי ההשפעה איננה תלויה באוסטיאופורוזיס.

ד”ר Holick מסכים עם מסקנתה של ד”ר Sapountzi ומסביר כי מספר המחלות הקשורות לחסר בויטמין D רב מאוד והן כוללות רככת, סוכרת, טרשת נפוצה, ארטריטס ראומטי, סרטן המעי הגס, סרטן הערמונית וסרטן השד, ולחץ דם גבוה. הוא מציין כי לדעתו יש להעלות את הצריכה היומית ל-1,000IU  ליום בילדים ובמבוגרים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה