הימצאות פתוגנים בחניכיים קשורה בסיכון ללקות בשבץ (Stroke)

חוקרים מדווחים כי באנשים שבסרום הדם שלהם מצויים נוגדנים כנגד פתוגנים של החניכיים קיימת סבירות מוגברת להתרחשות שבץ.

יתר על כן, מדווחת קבוצה אחרת של חוקרים, אובדן שיניים ופריודונטיטיס קשורים להתפתחות פלאק בעורק הקרוטי, אך נראה שהתופעה קיימת רק בגברים.

מחלה פריודונטית קשורה למחלת לב קורונרית מצויין במחקר הראשון. אולם, מידע אפידמיולוגי מועט קיים בנוגע לקשר בין הימצאות פתוגנים בחניכיים לבין התרחשות שבץ. הוא וקבוצתו ביצעו מחקר פרוספקטיבי במבנה מקרה-ביקורת שבו נבדקו דגימות סרום להימצאות נוגדנים כנגד הפתוגנים של החניכיים Actinobacillus actinomycetemcomitans ו- Porphyromonas gingivalis.

דגימות הסרום נלקחו מ-6950 נבדקים בפינלנד בגילאי 45-64 שנים, בין השנים 1973-1976. במהלך 13 שנות המעקב חוו 173 מהנבדקים שבץ. החוקרים השוו נבדקים אלו עם 2 נבדקי ביקורת לכל מקרה המתאימים לו מבחינת גיל, עיר מגורים, מין והיסטוריה של שבץ או CHD בתחילת המחקר.

בקרב נבדקים ללא היסטוריה של שבץ או של CHD בתחילת המחקר, ערכי ה-OR מרובי המשתנים להתרחשות שבץ, לאחר התאמה לגורמי הסיכון הקרדיווסקולריים, היו 1.7 בנבדקים שנמצאו חיוביים ל-IgA כנגד A. actinomycetemcomitans בסרום לעומת אלה שנמצאו שליליים. בקרב נבדקים בעלי היסטוריה של שבץ או של CHD נמצא כי המקרים מצויים בסבירות גבוהה פי 2.6 מנבדקי הביקורת להיות חיוביים לנוגדני IgA נגד P. gingivalis.

החוקרים מסמכים כי צורות אגרסיביות של פריודונטיטיס קשורות לשכיחות להתרחשות שבץ.

במחקר השני מציינים החוקרים כי ידוע שגברים מצויים בסיכון גבוה יותר מנשים ללקות הן במחלה קרדיווסקולרית והן במחלה פריודונטית. במחקרם הם בדקו את ההבדל בין המינים בנוגע לקשר שבין מחלה פריודונטית, אובדן שיניים, ואטרו-סקלרוזיס תת-קליני.

במסגרת המחקר בוצעו בין השנים 1997-2001 בדיקות אולטראסאונד של העורק הקרוטי ובדיקות חניכיים בקרב 1740 נבדקים בגילאי 45-74 שנים ללא היסטוריה של MI או של שבץ.

בקרב הגברים, נמצא הבדל בשיעור של 10% בשכיחות הימצאות הפלאק בעורק הקרוטי בין הנבדקים המצויים בשלישון התחתון לנבדקים המצויים בשלישון העליון מבחינת אובדן שיניים ואובדן החיבור הפריודונטי (p = 0.05). עובי ה-Intima media עלה גם כן עם הימצאות עדויות לפריודונטיטיס כרוני, אך רק בקרב הגברים.

החוקרים מסכמים כי לא ניתן לקבוע האם ההבדל בין גברים לנשים נובע מגורמים חיצוניים כמו שוני בהתייחסות לטיפולים או גורמים סוציו-תרבותיים, או משוני מנגנוני אמיתי הקיים בין המינים.

Stroke 2004;35:2020-2023,2029-2035.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה