הפסקת פעולת החלימה בחולים שעברו ארוע מוחי קשורה בנזק לאונה האוקסיפיטלית (Ann Neurol)

חוקרים תיארו מקרה ממנו עולה שאובדן מלא של החלומות היא הפרעה נוירופסיכולוגית שעשויה לנבוע מנזק דו צדדי באונות האוקסיפיטליות. מצב זה עלול להתרחש גם כאשר השינה תקינה כולל שנת ה-REM.

התופעה של אובדן החלומות בעקבות פגיעה מוחית ממוקמת נקראת Charcot-Wilbrand syndrome (CWS).

המקרה המתואר הוא של אישה בת 73 שמלבד יתר לחץ דם היתה בריאה עד לאוטם בילטרלי חריף של שני העורקים האוקסיפיטלים. האוטם ערב גם את ה- lingual gyrus הימני התחתון. החולה דיווחה על אובדן חלומות מלא במשך 3 חודשים ללא הפרעות אחרות בשינה או תלונות נוירופסיכיאטריות אחרות.

החולה עברה בדיקות במעבדת שינה אשר הראו ירידה קלה באיכות השינה ממספר ימים ועד 6 שבועות לאחר הארוע המוחי. מעבר לכך שאר מדדי השינה היו תקינים כולל כמות ומשך שנת ה-REM. כמו כן לא נצפו הפרעות נשימה או תנועות גפיים בזמן השינה. 

במהלך הבדיקה האחרונה החולה דיווחה על כך שלא חלמה ולו פעם אחת כאשר העירו אותה בזמן שנת REM (כל פעם בזמן אחר).

החוקרים ציינו שבחולים אחרים דווח על המשך פעולת החלימה למרות פגיעה בשנת ה-REM.

“הממצאים הללו מצביעים על כך שיתכן ושנת ה-REM ופעולת החלימה למרות היותם קשורים תלויים בגורמים שונים” ציינו החוקרים. הם הוסיפו וציינו שהחולה חזרה בהמשך לחלום למרות שבדיווח לאחר שנה התדירות של החלומות והעוצמה שלהן היתה נמוכה בהשוואה למצב לפני האוטם.

החוקרים העלו את ההשערה שנזק בילטרלי עמוק לאונה האוקסיפיטלית עשוי להיות הנזק המינימלי שגורם ל-CWS ועשוי להתרחש גם ללא פגיעה בשנת ה-REM או הפרעות קוגניטיביות אחרות הניתנות לגילוי.

Ann Neurol. 2004;56:1-4

לידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה