קוים מנחים חדשים להשתלת כליה עוסקים בנושא של תורמי איברים חיים

מסמך קונצנזוס מתווה קוים מנחים חדשים להשתלת כליה מתורמים חיים הוצג השבוע בקונגרס הבינלאומי ה-20 של החברה להשתלות אברים שנערך באוסטריה. בין יתר הנושאים, עוסקים הקוים המנחים בהסכמה בידיעה, בסריקה רפואית ופסיכולוגית תקינה ובקונפליקטים פוטנציאליים מעניינים.

ארצות-הברית ונורווגיה הן המובילות בעולם בתחום תרומות הכליה מאנשים חיים, עם יותר מ-20 השתלות למיליון תושבים בשנת 2002. תרומות בחיים שכיחות פחות במדינות אחרות, בעיקר באלו מחוץ לארופה.

בשל השונות הרבה בקרב תרבויות וחברות, כינסה ועדת האתיקה של החברה פנל בינלאומי בו השתתפו יותר מ-100 מומחים, לפיתוח קוים מנחים שתוכננו להבטיח את הסיכון הנמוך ביותר האפשרי לתורמים תוך שמירת הרווח המירבי למושתלים.

מציג הנושא, ד”ר Muhlbacher מסביר כי קונפליקטים שונים עלולים להתעורר, בעיקר בנוגע לתורמים פוטנציאלים שפרופיל הסיכון שלהם איננו אופטימלי.

הוא מפרט כי לעיתים מגיע חולה הסובל ממשקל-יתר, והוא סובל מיתר לחץ-דם מועט וממעט סוכרת ויש להחליט האם הוא תורם מתאים. הוא מסביר כי עבור מקבל התרומה אין זה משנה, אך הדבר יוצר בברור דאגה מבחינת בטיחות התורם.

לכן, מחייבים הקוים המנחים כי התורמים יהיו מודעים לחלוטין בנוגע לתהליך ההערכה, הסיכונים העומדים בפניהם, וההשלכות האפשריות של תרומת הכליה. יש לומר להם גם למה עליהם לצפות מבחינת טיפול וקשיים העלולים להופיע.

ועדת האתיקה טוענת כי יש לתת לתורם “תקופת צינון” לשקול מחדש את החלטתו, ולשמור על זכותו לבטל את הפרוצדורה, ללא לחץ מצד בית-החולים או הרופאים.

המציג מסביר כי מחלוקת כלשהי התעוררה בעת פיתחו הקוים המנחים, בעיקר בנוגע לאחריות המוסדות במשינות ללא גישה חופשית לקבלת טיפול רפואי.

אך בסופו של דבר, הוא מסכם, ההצהרה מבהירה כי לחברה התחייבות כלפי תורמי האיברים אפילו במידה שהשלכות בריאותיות שליליות יופיעו שנים רבות מאוחר יותר.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה